لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

خامنه‌ای: دست انتقام الهی گریبان مقام‌های سعودی را می‌گیرد


رهبر جمهوری اسلامی صبح روز یک‌شنبه ۱۳ دی ماه، در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی سرشناس شیعه در عربستان سعودی، گفته است «بدون تردید دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت».

این سخنان، نخستین واکنش منتشرشده از سوی عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی‌ست و در پی مجموعه‌ای از تهدیدها و انتقادات نظامیان و سیاستمداران ایرانی بیان شده است.

پیش‌تر سپاه پاسداران ایران در بیانیه‌ای گفته بود «در آینده‌ای نه چندان دور انتقام سختی از جنایتکاران آل سعود گرفته و سقوط و فروپاشی پایه‌های این رژیم تروریست‌پرور، منفور و ضد اسلام را رقم خواهد زد.»

مقام‌های سعودی به اظهارات و هشدارهای ساعات گذشته در ایران در رابطه با اعدام شیخ نمر واکنش شدیدی نشان داده و ایران را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده‌‌اند.

اعدام روحانی سرشناس شیعه در عربستان، با انتقادها و ابراز نگرانی کشورهایی مانند آمریکا یا اتحادیه اروپا نیز همراه شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز یک‌شنبه بر «لزوم احساس مسئولیت دنیا» در قبال اعدام شیخ نمر و نیز رخدادهای «یمن و بحرین» تاکید کرده است.

عربستان سعودی، بارها ایران را متهم به حمایت از گروه‌های شیعه در کشورهای منطقه کرده است. در حال حاضر حوثی‌های مورد حمایت ایران و ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، درگیر نبرد برای کنترل یمن هستند. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و حوثی‌ها، هر دو از سوی سازمان‌های فرادولتی مدافع حقوق بشر متهم هستند که احتمالا دست به جنایات جنگی زده‌اند.

تنش‌ها در پی اعدام روحانی شیعه تنها محدود به حملات لفظی نشده و سفارت عربستان در تهران نیز هدف حملاتی قرار گرفته و بخشی از آن در این حملات به آتش کشیده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبری جمهوری اسلامی، او در سخنان صبح روز یک‌شنبه گفته است «بدون شک دست انتقام الهی گریبان ظالمانی را که به جان او تعدی کردند خواهد گرفت و این همان چیزی است که مایه تسلی است.»

رهبر جمهوری اسلامی اتهام‌های عربستان سعودی علیه شیخ نمر را نیز رد کرده و می‌گوید او مردم را به حرکت مسلحانه تشویق نکرده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای پیشتر نیز در مواردی تهدیدهایی را متوجه ریاض کرده بود؛ از جمله پس از رخداد مرگبار در جریان مراسم حج، که به کشته شدن صدها زائر ایرانی انجامید. در آن زمان آقای خامنه‌ای در سخنانی گفته بود اگر قرار باشد ایران عکس‌العملی نشان دهد، این عکس‌العمل خشن و سخت خواهد بود.‌

پادشاه عربستان سعودی در همان زمان انتقادها از نحوه برگزاری مراسم حج را رد کرده و گفته بود این انتقادها با اهداف سیاسی انجام می‌شوند.

XS
SM
MD
LG