لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

پلیس برای تهران، «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» راه انداخت


فرمانده پلیس تهران خبر داد که هفت هزار مامور در قالب «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» از روز دوشنبه ۳۰ فروردین پلاک خودروهایی که اقدام به مواردی چون «کشف حجاب در خودرو»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «انجام حرکات نمایشی» کنند را از طریق «ارسال پیامک» گزارش می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین ساجدی‌نیا اعلام کرد که «گشت نامحسوس پلیس امینت اخلاقی» با حضور هفت هزار مامور زن و مرد فعالیت خود را از روز دوشنبه ۳۰ فروردین آغاز کرده است.

وی گفت که این ماموران حق برخورد با شهروندان «به طور مستقیم» را ندارند و تنها پلاک خودروهایی که اقدامات «ناهنجار» از جمله «کشف حجاب در خودرو»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «انجام حرکات نمایشی» انجام دهند را از طریق «سامانه پیامکی» به مرکز پلیس «امنیت اخلاقی» گزارش می‌دهند.

به گفته آقای ساجدی‌نیا، پس از این گزارش‌ها، پلیس امنیت با صاحبان این خودرو‌ها تماس گرفته و از آنان خواهد خواست که به پلیس مراجعه کنند و در صورت مراجعه نکردن این افراد پلیس به آدرس آنان مراجعه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اگر آدرس این افراد تغییر کرده باشد، تخلف این خودرو «در فهرست افراد خاطی ثبت شده و هنگام نقل و انتقال پلاک خودرو و یا فروش خودرو یا هنگام دریافت خدمات این افراد شناسایی شده و با آنان برخورد خواهد شد».

آغاز به کار «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» در حالی است که اپلیکیشنی با نام «گرشاد» با هدف کمک به تردد مردم ایران در شهر‌ها «بدون روبرو شدن با گشت ارشاد» از بهمن ماه پارسال فعالیت خود را آغاز کرده بود.

هر ساله در فصل‌های بهار و تابستان گشت‌های «ارشاد» با هدف «برخورد با بی‌حجابی» فعالیت خود را در شهرهای بزرگ ایران آغاز می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، فعالیت این گشت‌ها در تهران از صبح روز ۲۸ فروردین مجددا آغاز شده است.

فعالیت این گشت‌ها در حالی است که پیش از این برخی از مقامات جمهوری اسلامی و تحلیلگران، سیاست‌های حکومت برای مبارزه با آنچه «بدپوششی و بدحجابی» خوانده می‌شود را ناموفق ارزیابی کرده‌اند.

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده ۲۱ تیر پارسال گفته بود که در اجرای «قانون گسترش عفاف و حجاب موفق نبوده‌ایم و حتی از اهداف آن روز به روز بیشتر فاصله گرفته‌ایم».

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نیز پیش از این «عفاف و حجاب» را «یک مسئله درونی مانند روزه» دانسته و اعلام کرده بود که با «ون، مینی‌بوس، پاسبان و سرباز، فرهنگ درست نمی‌شود».

XS
SM
MD
LG