لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

ائتلاف: داعش در حال تغییر قوا و تجهیزات در رقه است


پرچم حکومت اسلامی در حومه رقه
پرچم حکومت اسلامی در حومه رقه

مقام‌های نظامی ایالات متحده می‌گویند در مواضع و تجهیزات نیروهای «حکومت اسلامی» در رقه، پایگاه اصلی این گروه در سوریه تغییراتی در حال ایجاد است که سخنگوی ائتلاف ضدداعش از آن با عنوان «اعلام وضعیت اضطراری» نام برده‌است.

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه «حکومت اسلامی»، ۲۴ اردیبهشت‌ماه در بغداد به خبرنگاران گفته است «ما می‌دانیم که دشمن احساس خطر کرده‌است؛ و باید».

سرهنگ وارن گفته‌است «داعش فهمیده که روزهایش به پایان خود نزدیک می‌شوند». او افزوده است «ما به وارد آوردن فشار ادامه خواهیم داد، و انتظار داریم که به زودی شاهد فروپاشی آنها باشیم».

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز می‌گوید مقام‌های نظامی ایالات متحده از نزدیک در حال نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های خبری هستند که بر اساس آنها، گروه حکومت اسلامی معتقد است، به‌زودی در رقه در محاصره قرار خواهد گرفت.

به گفته سی‌ان‌ان گزارش‌ها حاکی از آن است که این گروه افراطی در حال تغییر مواضع نیروهای خود است و در برخی مناطق نیز در تلاش برای ایجاد موانعی در برابر حملات احتمالی هوایی و زمینی‌ست.

سرهنگ وارن می‌گوید داعش شاهد نزدیک شدن هر دو گروه «ائتلاف عربی سوریه» و «نیروهای دمکراتیک» از شرق و غرب مقر اصلی گروه، یعنی رقه است.

ائتلاف بین‌الملی در عین حال معتقد است که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در حال واکنش به این جریان است: «ما گزارش‌هایی داریم که آنها در حال انتقال نیروهای خود هم در شهر و هم خارج از آن هستند».

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، نیز گفته است اولویت اصلی ائتلاف، مسدود کردن تنها منطقه مرزی باقی‌مانده سوریه است که اعضای خارجی حکومت اسلامی از طریق آن رفت‌وآمد می‌کنند.

آقای کارتر روز جمعه در کولورادوی آمریکا گفته است وزارت دفاع آن کشور اطلاعاتی که از جبهه‌های نبرد به دست‌ آورده، در اختیار دیگر وزارت‌خانه‌های مشابه در کشورهایی می‌گذارد که در راس نظارت و رصد فعالیت‌های «حکومت اسلامی» قرار دارند.

در پی پیشروی‌های گسترده داعش در عراق و سوریه، از سال ۲۰۱۴ میلادی، ایالات متحده ائتلافی تشکیل داد که دست به حملاتی علیه این گروه در عراق و سوریه زده است. به تازگی بلژیک نیز اعلام کرده علاوه بر عملیات فعلی خود در عراق، به عملیات در سوریه نیز می‌پیوندد. آمریکا در عین حال از برخی گروه‌های محلی در سوریه و نیز ارتش و نیروهای امنیتی عراق، در تهاجم زمینی علیه «حکومت اسلامی» نیز پشتیبانی می‌کند.

XS
SM
MD
LG