لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

ابراز نگرانی مقام‌های اقتصادی آسیا از پیامدهای همه‌پرسی بریتانیا


بورس توکیو در روز جمعه
بورس توکیو در روز جمعه

در پی افت سهام در بازارهای آسیا پس از رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، مقام‌ها و تحلیل‌گران اقتصادهای بزرگ شرق، از ادامه نوسانات مالی در روزهای پیش‌رو و نیز تاثیرهای «طولانی‌مدت» آن بر بازار، ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزیر اقتصاد چین، ششم تیر ماه، از افزایش بی‌ثباتی مالی خبر داده‌است. لو جی‌وی، گفته است، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا «سایه‌ای بر اقتصاد جهانی خواهد بود… و پیامدهای آن بین پنج تا ۱۰ سال ادامه خواهد داشت».

او می‌گوید «اکنون نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد. در حال حاضر واکنش شدیدی از طرف بازار وجود دارد. بازارها اول باید آرام شوند و نگاهی عینی به قضایا پیدا کنند».

نشریه ژاپنی «نیکه‌ی» می‌گوید سرمایه‌گذاران باید منتظر آشفتگی‌های بیشتری در روزهایی که می‌آید، به دلیل پس‌لرزه‌های ناشی از خروج بریتانیا، بر بازارهای مالی باشند.

جمعه صبح، در پی مشخص شدن نتیجه همه‌پرسی بریتانیا، ارزش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا افزایش یافت؛ آنچه معمولا در پی نگرانی از بحران‌های مالی و روی آوردن سرمایه‌گذاران به خرید پول امن، ین ژاپن، رخ می‌دهد. اما این موضوع می‌تواند بر اقتصاد ژاپن که مشخصا برپایه صادرات محصولات غیرنفتی استوار است تاثیر بگذارد و به همین دلیل نیز تقریبا در همه موارد دولت و بانک مرکزی آن کشور وارد عمل شده و ارزش برابری ین را به طور مصنوعی پایین می‌آروند.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، به نقل از مقام‌های رسمی و تحلیل‌گران از «افزایش فشارها» بر اقتصاد آن کشور خبر داده‌است. یو ایل‌هو، وزیر اقتصاد کره، گفته است «انتظار می‌رود بازار در نیمه دوم سال با چالش روبه‌رو شود».

او ششم تیر ماه افزوده است که سئول به «سیاست واکنشی فعالی نیاز دارد».

کره جنوبی، دیگر کشور آسیایی که به شدت به صادرات وابسته‌است، در حال حاضر نیز با افت صادرات روبه‌رو است. اداره گمرک کره جنوبی می‌گوید در سه هفته اول ماه میلادی ژوئن (ماه جاری)، صادرات سالیانه ۱۲.۸ درصد کاهش داشته است.

رئیس بانک مرکزی آن کشور نیز در مورد «افزایش خطر، بیش از انتظارات» هشدار داده‌است.

روزنامه هنگ‌کنگی «سوث‌چاینا‌ مورنینگ‌پست» نیز به نقل از یک مقام ارشد «بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا» که توسط چین رهبری می‌شود، گفته آنها احتمالا با شرکای جهانی خود اقداماتی را در پیش خواهند گرفت تا از شدت نوسانات و بی‌ثباتی بکاهند. یک مقام ارشد بانکی نیز به روزنامه هنگ‌کنگی گفته است خروج بریتانیا «تاثیری طولانی‌مدت بر سیستم مالی خواهد گذاشت».

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز به نقل از نوریل روبینی، اقتصاددان مشهور، که در نشستی جهانی اقتصاد در چین به سر می‌برد نقل کرده که نتیجه همه‌پرسی احتمالا به تجزیه اروپا و خود بریتانیا می‌انجامد، اما بحران اقتصادی رخ نخواهد داد.

آقای روبینی اقتصاددان و استاد آمریکایی و از جمله کسانی‌ست که رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷ را پیش‌بینی کرده بود.

XS
SM
MD
LG