لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

آژانس درز «سند محرمانه» توافق اتمی با ایران را رد کرد


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه هشتم مردادماه در بیانیه ای اظهارات مقام های ایران در خصوص درز یک سند «محرمانه» مربوط به توافق هسته ای توسط این نهاد را رد کرده است.

در این بیانیه که در وب سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده، آمده است: هفته جاری نامه ای از ایران در خصوص درز احتمالی بخشی از سند اعلامیه اولیه پروتکل الحاقی ایران توسط آژانس را دریافت کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: آژانس به این نامه (ایران) پاسخ داده و قویا با آن مخالفت کرده است و هرگونه اظهار نظری را در خصوص درز بخشی از سند اعلامیه اولیه پروتکل الحاقی ایران توسط آژانس رد می کند.

به دنبال انتشار بخش هایی از یک سند مرتبط با توافق هسته ای در خصوص برنامه بلندمدت غنی سازی ایران توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام های ایران اعلام کردند که به درز این سند اعتراض خواهند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود که روز دوشنبه این نامه اعتراضی ایران به آژانس تحویل داده شده است.

آقای کمالوندی همچنین تاکید کرده بود که «تلقی» سازمان انرژی اتمی ایران این است که این سند از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «درز کرده است».

سخنگوی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفته بود:اگر افشای اطلاعات و اسناد محرمانه باب شود سندهای محرمانه دیگری نیز وجود دارد که انتشار آن از نظر فنی و امنیتی به مصلحت نیست و باید جلو این رویه گرفته شود و به همین علت به آژانس اعتراض می کنیم.

وی اضافه کرده بود: البته کل سند بیرون نیامده اما بخش هایی از آن منتشر شده که انچه انتظار می رود حفاظت از اسناد محرمانه کشورهای مختلف است که در اختیار آژانس قرار می گیرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:56 0:00
لینک مستقیم

روز شنبه نیز علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، انتشار سند «محرمانه» توافق اتمی وین را «خلف وعده» خوانده بود.

آقای صالحی درعین حال گفته بود که با انتشار این سند مردم ایران «مطلع می‌شوند ما چه پیش‌بینی‌های درست و مناسبی برای توسعه صنعت هسته‌ای کشورمان داشته‌ایم».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، سند ادعایی منتشر شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس را مایه «افتخار» دانسته و تاکید کرده بود که «ان شاءالله وقتی تمام این سند منتشر شد، مشخص می‌شود ما ظرف ۱۵ سال به کجا خواهیم رسید».

خبرگزاری آسوشتیدپرس شامگاه دوشنبه، ۲۸ تیرماه، خبر داده بود که به سندی مرتبط با توافق هسته‌ای ایران دست یافته که نشان می‌دهد با تسهیل محدودیت‌های کلیدی بر برنامه هسته‌ای، فاصله رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای کم می‌شود.

آسوشیتدپرس مدعی است که این سند، پیوست محرمانه توافق هسته‌ای سال گذشته ایران و شش قدرت جهانی است، و بر اساس آن بعد از ۱۱ تا ۱۳ سال ایران می‌تواند بیش از پنج هزار «سانتریفیوژ ناکارآمد» خود را با سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پیشرفته‌تر جایگزین کند.

با این حال مارک تونرسخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس، با بیان این که هیچ سند یا توافق محرمانه‌ای در کار نیست، به بخش فارسی صدای آمریکا گفته است که «پیشگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای و توانایی ما برای نظارت بر برنامه هسته‌ای آن کشور و اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت آن تا ابد باقی باقی خواهد ماند».

XS
SM
MD
LG