لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

دونالد ترامپ: اوباما و کلینتون بنیانگذار گروه خلافت اسلامی بوده‌اند


دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، روز چهارشنبه ۲۰ مرداد باراک اوباما، رییس جمهوری، و هیلاری کلینتون نامزد دمکرات‌ها در این انتخابات را متهم کرد که بنیانگذار گروه خلافت اسلامی (داعش) بوده‌اند.

آقای ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر فورت لودردال در ایالت فلوریدا مدعی شد که «در بسیاری موارد اعضای خلافت اسلامی عراق و شام، از باراک اوباما تجلیل می‌کنند چرا که او بنیانگذار این گروه است و من می‌گویم که هیلاری کلینتون هم نقش معاونت او را داشته است».

کاخ سفید به این اظهارات واکنش نشان نداده است ولی بسیاری از رسانه‌ها و از جمله روزنامه «واشینگتن پست» این گفته کاندیدای حزب جمهوریخواه را که به شیوه معمول خود چند بار هم آن را تکرار کرد، به باد انتقاد گرفتند.

واشینگتن پست در شماره روز پنجشنبه ۲۱ مرداد خود در مقاله‌ای گفت که رای‌دهندگان در انتظار رای دادن به ادب، حسن سلوک و نزاکت هستند.

شبکه‌ تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» که به جانبداری از حزب دمکرات شهره است در اظهار نظری گفت که دونالد ترامپ مبارزات انتخاباتی را به زشتی آلوده و خراب کرده است.

هیلاری کلینتون کاندیدای حزب دمکرات روز پنجشنبه در سخنانی در پاسخ به رقیب جمهوریخواه خود گفت: «تفاوت مهم بین من و رقیبم در این است که استفاده از واژه‌ها مهم‌اند و اگر شما کاندیدای مقام ریاست جمهوری و یا خود رییس جمهوری هستید به کار بردن واژه‌ها می‌توانند پیامدهای بزرگ و فاحشی داشته باشند».

پولیتیکو، روزنامه چاپ واشینگتن دی سی، در گزارشی تاکید کرد که دونالد ترامپ روز چهارشنبه حمله‌های خود علیه هیلاری کلینتون را افزایش داد و ادعا کرد که او و رییس‌جمهوری آمریکا ارزشمندترین بازیگران گروه تروریستی داعش به شمار می‌روند.

پولیتیکو معتقد است که اتهام‌های فتنه برانگیز از سوی ترامپ در زمانی دنبال می‌شود که او دور دیگری از شیوه‌های تبلیغاتی ویژه خود را پیش گرفته است بی‌ آنکه به خواسته‌های حزب جمهوریخواه وقعی بگذارد.

در پی کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه که با جنجال اشتیاق ترامپ برای هک کردن ای‌میل‌های هیلاری کلینتون از سوی روس‌ها همراه بود و پس از آن با درگیر شدن با خانواده «خان» زوج آمریکایی مسلمانی که فرزندشان در جنگ‌ عراق جان باخته است ادامه پیدا کرد، وی روز بیستم مرداد با سخنان تحریک آمیز مربوط به متمم دوم قانون اساسی جدال‌های دامنه‌داری را به دنبال آورد و بسیاری از افراد از چنین سخنانی ابراز نگرانی عمیق کردند.

آقای ترامپ در این زمینه گفته بود: «تنها کسانی می توانند کلینتون را متوقف کنند که از متمم دوم قانون اساسی استفاده می‌کنند».

متمم دوم قانون اساسی آمریکا داشتن سلاح گرم برای شهروندان این کشور را تضمین می‌کند.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، نشانه‌ای از تغییر روش تبلیغاتی دونالد ترامپ دیده نمی‌شود و یکی از تحلیلگران روزنامه پولیتیکو اظهارنظر کرد که ادعاهای او در هر حال نامناسب و نادرست است.

به گفته این روزنامه، دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۲۱ مرداد تاکید کرد که تاکنون او به عنوان فردی خارج از دایره سیاسی واشینگتن در مبارزات انتخاباتی موفق بوده زیرا که هر چه را که به ذهن‌اش خطور کرده بر زبان آورده و با صداقت بیان کرده است و اگر این شیوه در پایان انتخابات به زیان وی تمام شود، ایرادی نخواهد داشت و او می‌تواند بار دیگر به زندگی پیشین خود برگردد.

XS
SM
MD
LG