لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

مناظره معاونان کلینتون و ترامپ؛ کین و پنس از توافق اتمی سخن گفتند


از راست: کین و پنس
از راست: کین و پنس

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و تیم کین، معاون هیلاری کلینتون، رقیبان اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تنها مناظره رو در روی خود را، در پیوند با انتخابات هشتم نوامبر، انجام دادند.

↵ بیشتر بخوانید:​ ​روند مناظره و گفت‌وگوهای مطرح شده به صورت زنده

آقای پنس، ۵۷ ساله، فرماندار ایالت ایندیانا و آقای کین، ۵۸ ساله، سناتور ویرجینیا است.

هر دو طرف مذاکره تلاش اصلی خود را متمرکز بر دفاع از رقیبان اصلی انتخابات، خانم کلینتون آقای ترامپ، و شایستگی آن‌ها برای هدایت ایالت متحده و نیز انتقاد از دیگری کرده‌اند.

این مناظره در دانشگاه «لانگ‌وود» در «فارم‌ویل»، ایالت ویرجینیا، انجام شد. روش پرسش‌ها کم و بیش شبیه مناظره نخست انتخابات ریاست‌جمهوری‌ میان کلینتون و ترامپ بود، هر چند دو طرف بارها مذاکره را از پرسش‌های اصلی دور کردند و به مسائلی مانند انتشار اظهارنامه مالیاتی یا گزارش‌ها در مورد فرار مالیاتی کشاندند.

بخشی از مناظره مربوط به موضوع توافق اتمی با ایران شد.

تیم کین، همانند هیلاری کلینتون، از توافق اتمی تهران و شش قدرت جهانی حمایت کرد و آن‌ را به سود امنیت جهانی و نیز امنیت داخلی آمریکا دانست.

به گفته معاون خانم کلینتون این توافق بدون شلیک یک گلوله، به برنامه نظامی اتمی ایران خاتمه داد.

مایک پنس اما، باز هم همانند دونالد ترامپ، از این توافق انتقاد کرد و تاکید کرد برجام ضامن امنیت ایالات متحده نیست.

او می‌گوید توافق بدی با ایران امضا کردیم و بعد هم یک میلیارد و هفت صد میلیون دلار به تهران «باج» دادیم تا زندانیان آمریکایی را آزاد کنند. چنین چیزی جای افتخار ندارد.

اشاره آقای پنس به پولی بود که دولت باراک اوباما بابت قرارداد تسلیحاتی معلق‌شده و سود آن، در پی آزادی زندانیان دوتابعیتی، پس از دستیابی به توافق اتمی، پرداخت کرد. واشینگتن اتهام‌ها در مورد «باج دادن» به ایران را رد کرده‌است.

طرف‌ها، در سیاست خارجی، به موضوعاتی مانند روسیه، جنگ داخلی سوریه و یا آزمایش‌های اتمی کره شمالی و تهدیدهای ناشی از تروریسم نیز پرداختند.

آقای کین بارها با اشاره به گفته‌های آقای ترامپ، تاکید کرد که نامزد حزب جمهوری‌خواه، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ستایش کرده‌است.

آقای پنس نیز گفته است در زمان هیلاری کلینتون بود که روسیه به شبه‌جزیره کریمه اوکراین تجاوز کرد. او در عین حال گفته‌است ایران -که به گفته معاون ترامپ حامی درجه اول تروریسم است- با روسیه همکاری می‌کند و روسیه در سوریه سامانه ضد موشکی قرار داده است. مایک پنس از انجام حملات احتمالی علیه مواضع ارتش سوریه حمایت کرده‌است.

مایک کین، مانند پنس، از ایده ایجاد یک منطقه امن برای غیرنظامیان در سوریه دفاع کرده و در عین حال یادآوری می‌کند که ترامپ همواره ستایش‌گر پوتین بوده و حتی رئیس پیشین ستاد انتخاباتی‌اش به خاطر نزدیکی به مسکو بود که در نهایت از کارزار کناره گرفت.

تیم کین و مایک پنس، هر دو در مورد موضوع پناهجویان و مهاجران نیز گفت‌وگو کردند. در پیوند با امنیت داخلی آمریکا، کین از ایده کسب سوءپیشینه افراد بدون در نظر گرفتن کشوری که از آن می‌آیند دفاع می‌کند و گفت کلینتون می‌خواهد در سازوکار مهاجرتی آمریکا اصلاحاتی گسترده انجام دهد. آقای پنس در عین حال می‌گوید باید به اقامت مهاجران غیرقانونی که خلافی مرتکب شده‌اند و یا بیش از زمان مقرر در کشور مانده‌اند، خاتمه داد، و بعد سیستم و سیاست‌های مهاجرتی را اصلاح کرد.

مناظره معاونان کلینتون و ترامپ، نخستین و آخرین از این دست بود و ۹۰ دقیقه طول کشید؛ مجری مناظره خانم الین کیهانو، نخستین مجری‌ِ آسیایی‌تبار مناظره‌ای مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده بود.

گفت‌وگوها بدون پخش آگهی‌های تبلیغاتی، و در فضای آرامی صورت گرفت. تماشاچیان در طول مناظره سکوت را رعایت کردند و پس از مناظره نیز کین و پنس به طرف آن‌ها رفتند. هر دو سیاستمدار لحظاتی را نیز همراه اعضای خانواده‌شان، کنار هم سپری کرده و گپی رد و بدل کردند.

XS
SM
MD
LG