لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

انتشار ویدئوی جنجالی دونالد ترامپ در آستانه مناظره دوم نامزدها


دونالد ترامپ (چپ) به همراه الینا زاکر از برنامه «روزهای زندگی ما» و بیلی بوش
دونالد ترامپ (چپ) به همراه الینا زاکر از برنامه «روزهای زندگی ما» و بیلی بوش

روزنامه واشینگتن پست یک نوار ویدئویی از مکالمه دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه منتشر کرده‌است که وی در آن با کلمات رکیک درباره زنان صحبت کرده‌است. این نوار که در سال ۲۰۰۵ ضبط شده، واکنش‌های گسترده در پی داشته‌است.

شماری از چهره‌های اصلی حزب جمهوری‌خواه این اظهارات را محکوم کرده‌اند، و خود آقای ترامپ نیز در بیانیه‌ای از این اظهارات عذرخواهی کرده است.

به دنبال انتشار این نوار ویدئویی، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و بلندپایه‌ترین مقام انتخابی جمهوری‌خواهان در بیانیه‌ای اظهارات دونالد ترامپ را محکوم کرده و گفته دونالد ترامپ در گردهمایی انتخاباتی روز شنبه (فردا) شرکت نخواهد کرد.

در واکنش به این بیانیه پل رایان، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نیز اعلام کرده‌است، مایک پنس در این مراسم شرکت خواهد کرد.

این نوار، عصر روز جمعه در حالی منتشر شده که قرار است دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری، دومین مناظره خود را روز یکشنبه برگزار کنند.

به گزارش واشینگتن پست، دونالد ترامپ که به همراه بیلی بوش از برنامه «اکسس هالیود» برای شرکت در برنامه «روزهای زندگی ما» رفته بود، در مسیر با بیلی بوش در خصوص رابطه با زنان حرف می‌زند که گفت‌وگوی آنها به دلیل باز بودن میکروفن ضبط شده‌است.

دونالد ترامپ در این نوار می‌گوید: «من خودبه‌خود جذب خانم‌های زیبا می‌شوم و مثل آهن‌ربا شروع به بوسیدن آنها می‌کنم. فقط بوسیدن. اصلا صبر نمی‌کنم. وقتی که ستاره هستی زنان اجازه چنین کاری را می‌دهند. هر کاری بخواهی با آنها می‌کنی.»

در ادامه این نوار دونالد ترامپ از تلاش بدون نتیجه خود برای همبستر شدن با یک زن شوهردار صحبت کرده‌است.

این نوار جنجالی ساعاتی پس از انتشار در صدر خبرها در آمریکا قرار گرفت.

شبکه «سی‌ان‌ان» در حالی این نوار را به طور کامل بارها پخش کرده است که «فاکس نیوز» بدون پخش کردن این نوار از بیندگان خود خواسته برای مشاهده آن به وب سایت مراجعه کنند.

پخش این نوار واکنش گسترده‌ای در پی داشته است و هیلاری کلینتون در توئیتر خود دربارهٔ این نوار نوشته است: «بسیار وحشتناک است. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم این مرد رئیس جمهور بشود.»

با این حال دونالد ترامپ در بیانیه‌ای به این نوار ویدئویی واکنش نشان داده و گفته است: «این یک گفت‌وگوی خصوصی در رختکن بوده که سال‌ها پیش اتفاق افتاده است. بیل کلینتون حرف‌هایی بدتر از این هنگام بازی گلف به من گفته بود. اگر کسی (از این اظهارات) رنجیده از او معذرت می‌خواهم.»

اما با گسترش انتقادها از نامزد حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ تقریباً ۱۰ ساعت پس از انتشار این نوار در یک نوار ویدئویی که بامداد روز شنبه از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، از اظهاراتش در خصوص زنان عذرخواهی کرد.

دونالد ترامپ بامداد روز شنبه اظهار داشت: «آنانی که مرا می‌شناسند می‌دانند این سخنان بیانگر امروز من نیست. من این حرف هارا زده‌ام. من اشتباه کردم و بهمین دلیل معذرت می‌خواهم.»

وی اضافه کرده است: «من نگفته‌ام انسان کاملی هستم گاهی حرف‌های احمقانه‌ای زده‌ام و بعدش متاسفم شده‌ام که این نوار ویدئویی نمونه‌ای از آنها است، ولی این حرف‌ها مال ده سال قبل است، من طی این مدت سفر کرده‌ام و اکنون آدم متفاوتی هستم.»

دونالد ترامپ در ادامه بار دیگر بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا و همسر هیلاری کلینتون، را به دلیل روابطش با زنان مورد حمله قرار داد.

واکنش جمهوری‌خواهان

این درحالی است که پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به این نوار ابراز امیدورای کرده است که آقای ترامپ جدی بودن موقعیت را درک کرده و به کشور نشان دهد که بسیار بیشتر از آنچه در این نوار شنیده می شود، برای زنان ارزش و اهمیت قائل است.

رینس پریبوس، رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه، نیز در بیانیه‌ای در واکنش به این نوار ویدئویی گفته است: نباید هیچ زنی به این صورت توصیف شود.

در همین زمینه، سناتور جمهوری خواه کلی آیوت در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ در مورد زنان در این ویدئو گفته است این حرف‌ها «کاملا نامناسب و توهین‌آمیزند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید، اظهارات دونالد ترامپ در مورد زنان می تواند بر نظر جمهوریخواهان در حمایت از وی تاثیر بگذارد.

در همین حال، جیسون چیافتز، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از یوتا در واکنش به انتشار این نوار ویدئویی گفته است که دیگر از دونالد ترامپ حمایت نمی‌کند و حمایت خود را پس می‌گیرد.

این نماینده کنگره در گفت و گو با شبکه «سی‌ان‌ان»تصریح کرده است: من هرگز به کلینتون رای نمی دهم ولی دیگر با توجه به این اظهارات قادر به ادامه حمایت از دونالد ترامپ نیستم. من یک دختر پانزده ساله دارم و نمی توانم در مقابل او بایستم و بگویم من از دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا آینده حمایت می کنم.

در همین زمینه، جب بوش، از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در دوره مقدماتی، در واکنش به این نوار نوشته است: به عنوان پدر بزرگ دو دختر گرانقدر، اعتقاد دارم که هیچ عذرخواهی نمی‌تواند اظهارات قابل سرزنش دونالد ترامپ در مورد تحقیر زنان را توجیه کند.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا، و سناتور جان مک کین اظهارات دونالد ترامپ در خصوص زنان را محکوم کرده اند.

XS
SM
MD
LG