لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

پلیس ترکیه رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها را بازداشت کرد


صلاح الدین دمیرتاش
صلاح الدین دمیرتاش

نیروهای پلیس ترکیه با مداد روز جمعه چهارم نوامبر ۱۱ نفر از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها که از حمایت کردها برخوردار است،‌ از جمله دو رهبری این حزب را بازداشت کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید، صلاح الدین دمیرتاش در منزلش در دیاربکر در جنوب ترکیه بازداشت شده است و فیگن یوکسک‌داغ دیگر رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در آنکارا تحت بازجویی قرار دارد.

طبق این گزارش وزارت کشور ترکیه اعلام کرده است که ۱۱ نفر از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها از جمله دو رهبر آن بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها بخشی از اقدامات گسترده نیروهای پلیس علیه این حزب است. این حزب هم اکنون ۵۹ کرسی پارلمان ترکیه را در اختیار دارد و مهم‌ترین حزبی است که از حقوق اقلیت قومی کردها در این کشور حمایت می کند.

صلاح الدین دمیرتاش ساعت یک و نیم بامداد روز جمعه در توییتر خود نوشته که نیروهای پلیس وارد خانه‌اش شده اند و او در آستانه بازداشت قرار دارد.

شبکه تلویزیونی «ان تی وی» گفته است که رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها به اتهام تبلیغ برای حزب کارگران کردستان «پ کا کا» بازداشت شده اند.

این در حالی که خبرگزاری رسمی ترکیه نیز نوشته است، اتهام دیگر صلاح الدین دمیرتاش تحریک به خشونت در جریان تظاهرات خونین در سال ۲۰۱۴ است.

به گزارش آناتولی، افراد بازداشت شده به دلیل این که حاضر نشده اند به پرسش‌ها دادستانی پاسخ دهند دستگیر شده اند.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای پلیس ترکیه به دفتر مرکزی حزب دموکراتیک‌ها خلق رفته‌اند و مشغول بررسی مدارک و اسناد این حزب شده‌اند.

پیشتر در تابستان، پلیس ترکیه باحمله به دفاتر حزب دموکراتیک خلق‌ها در استانبول ۱۷ نفراز اعضای این حزب رابازداشت کرده بود.

در حالی بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه انجام شده است که در این کشور قانون «وضعیت اضطراری» بر قرار است. این قانون از زمان کودتای نافرجام در ۱۵ ژوئیه اعلام شد.

ترکیه طی سال‌های اخیرشاهد تنش‌های سیاسی و همچنین بازداشت‌های گسترده مخالفان بوده است.

از زمان آغاز دور تازه درگیری‌های نیروهای دولتی وحزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) این تنش‌ها درمناطق کردنشین نیز وارد مرحله تازه‌ای شده بود، اما به دنبال کودتای نافرجام ۲۵ تیر ماه تنش‌های سیاسی در سطح کشور به میزان کم‌سابقه رسیده و تاکنون نیروهای پلیس هزاران نفر را دستگیر کرده اند و ده‌ها هزار نفر از کار خود اخراج شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۳ نفر از اعضای تحریریه روزنامه جمهوریت از جمله سردبیر آن بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG