لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

واکنش گسترده سیاستمداران آمریکایی به طرح تازه بوش


بوش طرح تازه خود را در سخنرانی سالانه تلویزیونی برای مردم آمریکا تشریح کرد.
بوش طرح تازه خود را در سخنرانی سالانه تلویزیونی برای مردم آمریکا تشریح کرد.

طرح جدید رییس جمهوری آمریکا برای خروج محدود گروهی از نیروهای این کشور از عراق، با بازتاب بسیار گسترده ای در میان سیاستمداران دو حزب عمده آمریکایی به ویژه آنها که بخت نامزدی ریاست جمهوری این کشور را دارند، رو به رو شده است.


آقای بوش در سخنرانی تلویزیونی سالانه خود گفت که تا نيمه سال ۲۰۰۸ ميلادی، بيش از ۲۱ هزار سرباز آمريکايی از عراق خارج خواهند شد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، سناتور جوزف بايدن، نامزد دموکرات انتخابات رياست جمهوری آمريکا، سخنان آقای بوش را عجيب توصيف کرد و گفت که اين سخنان هيچ مشکلی را حل نمی کند و تنها «ادامه يک سياست شکست خورده شرم آور» است.


  • «چيزی که رييس جمهوری به مردم آمريکا گفت، اين است که يک سال ديگر، شمار نيروهای آمريکا در عراق، همان اندازه خواهد بود که در سال گذشته بود.»
هیلاری کلینتون

هيلاری کلينتون، سناتور دموکرات نيز گفت: «چيزی که رييس جمهوری به مردم آمريکا گفت، اين است که يک سال ديگر، شمار نيروهای آمريکا در عراق، همان اندازه خواهد بود که در سال گذشته بود.»


وی سخنان جرج بوش را برای کنگره و مردم آمريکا «غيرقابل قبول» دانست و افزود که مردم آمریکا، «به روشنی، تصميم خود را برای بازگرداندن نيروهای شجاع آمریکا به خانه» ابراز داشته اند.


سناتور باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری نیز گفت که رهبران عراق به «پيشرفت سياسی درخشانی» دست نيافته اند و افزود: «(با این وضعیت) رييس جمهوری از ما می خواهد به او چک سفيد امضا بدهيم. ما نبايد قربانی کردن نيروها، آمادگی نظامی، ذخاير و حضور خود در جهان را به بهای حفظ خشونت در عراق ادامه دهيم.»


اما در مقابل، سیاستمداران برخی سیاستمداران جمهوریخواه آمریکایی از رییس جمهوری هم حزب خود حمایت کردند.


رودی جيولانی از اعضای شاخص حزب جمهوريخواه گفت: «ماموريت در عراق، برقراری ثبات و امنيت در آن کشور است و البته هدف نهايی آن اين است که ما بتوانيم متحدی در جنگ عليه تروريسم اسلامی بيابيم. ما می توانيم در اين موضوع موفق شويم. من در سخنان بوش، ايده ای برای خسته شدن، خروج و عقب نشينی نمی بينم.»


جان مک کين، از بخت های حزب جمهوريخواه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نيز گفت که در نگاه او، «نکته جالب» این است که گروهی از سیاستمدارن دموکرات سرانجام پذیرفته اند که آمریکا در عراق به موفقیت هایی دست یافته است.


آقای مک کین که به رغم حمایت از جنگ عراق، همزمان از منتقدین استراتژی وزارت دفاع آمریکا در زمان تصدی دانلد رامسفلد بوده افزود: «دوستان ما در جناح مقابل، پذیرفته اند که بعد از چهار سال شکست، ما در دوره کوتاهی به موفقیت هایی دست یافته ایم.»


  • «ماموريت در عراق، برقراری ثبات و امنيت در آن کشور است و البته هدف نهايی آن اين است که ما بتوانيم متحدی در جنگ عليه تروريسم اسلامی بيابيم. ما می توانيم در اين موضوع موفق شويم. من در سخنان بوش، ايده ای برای خسته شدن، خروج و عقب نشينی نمی بينم.»
رودی جیولانی

وی آنچه که «چهار سال شکست» می خواند را نتیجه «فاجعه بار» سیاست های وزیر دفاع پیشین آمریکا توصیف کرد.


موضع رسمی حزب دموکرات


سناتور جک ريد از حزب دموکرات که نخستين واکنش رسمی اين حزب مخالف را پس از سخنان آقای بوش قرائت کرد، گفت که برنامه رييس جمهوری آمريکا از نظر حزب او غيرقابل قبول است.


سناتور جک ريد افزود:«رییس جمهوری بار ديگر از ارائه طرحی برای پايان موفقيت آميز جنگ يا ارائه منطق قانع کننده ای برای ادامه جنگ بازمانده است.»


او گفت: «ارتش ما قادر به شکست دادن هر دشمنی درميدان جنگ است. همانگونه که ژنرال پترائوس رسما اعلام کرده است، مشکلات بنيادين عراق نظامی نيستند، بلکه سياسی هستند. تنها راه برای برقراری صلح نهايی در عراق برای رهبران اين کشور، مذاکره برای يافتن راه حلی درازمدت برای اختلافات شان است.»


واکنش استرالیا


همزمان جان هووارد، نخست وزير استراليا، روز جمعه ۱۴ سپتامبر، گفت که اين کشور شمار نيروهای خود را در عراق کاهش نخواهد داد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وی در يک مصاحبه راديويی گفت: «درنظر داريم ميزان حضور نظامی مان در عراق را در همين سطح نگه داريم.»


استراليا ۱۶۰۰ سرباز در عراق دارد.


XS
SM
MD
LG