لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

رحیم صفوی حضور عربستان در بحرین را به عنوان «بدعت ناصواب» محکوم کرد


یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوای ایران
یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوای ایران
یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی فرماندهی کل قوای ایران، حضور و «رفتار» نیروهای عربستان در بحرین را «بدعتی ناصواب» نامید و آن را محکوم کرد.

وی هم‌چنین تأکید کرد که «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از قدرتی بازدارنده برخوردار هستند».

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، سرلشکر یحیی صفوی که در حاشیه رژه یگان‌های ارتش در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت اظهار داشت: «حضور و رفتار عربستان نوعی بدعت ناصواب است و باید این موضوع را نیز در نظر داشت که ممکن است روزی همین مسئله برای خودش تکرار شود و به همین بهانه عربستان مورد هجوم قرار گیرد.»

به دنبال بروز اعتراض‌های بحرین که از ۱۴ فوریه عمدتاً توسط اکثریت شیعه این کشور آغاز شد، نیروهای سعودی، امارات متحده، قطر و کویت بنا به درخواست خاندان آل خلیفه وارد بحرین شدند تا در مهار اوضاع به حکومت بحرین کمک کنند.

یحیی رحیم صفوی حضور نظامی عربستان در بحرین را «خلاف حقوق بین‌الملل و یک نوع دخالت نظامی در مسائل داخلی بحرین» نامید که «از نظر حقوق بین‌المللی نیز محکوم است».

مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای در امور مربوط به نیروهای مسلح در ادامه گفت که «رفتار نیروهای عربستانی در کشور بحرین با مردم بی‌دفاع این کشور از نظر مسائل انسانی و اسلامی نیز محکوم است».

وی در ادامه اظهار داشت که «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از قدرتی بازدارنده برخوردار هستند» و با بیان این که روزانه بیش از ۱۵ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز گذر می‌کند افزود که نیروهای مسلح ایران قادرند از امنیت صادرات انرژی از این منطقه دفاع کنند.

هفته گذشته احمد القَطان، سفیر عربستان سعودی در مصر، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحیات مصر گفت: «ایران بهتر است دست به آزمایش قدرت ما نزند، چرا که اگر ایران بخواهد منطقه خلیج [فارس] را بی‌ثبات کند ما توان رویارویی نظامی با ایران را داریم.»

یک روز پس از این اظهارات سفیر عربستان، روح‌الله حسینیان، نماینده اصول‌گرای مجلس، گفت که ایران باید در مقابل گسیل نیروهای سعودی به بحرین به گزینه نظامی بیندیشد.

اما علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهارات سفیر عربستان را «سیاست آمریکا و اسرائیل» دانست و گفت: «سیاست ما در منطقه خلیج فارس مقابله و ورود به فاز نظامی نیست و این را همه کشورهای منطقه می‌دانند.»

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست روز یکشنبه از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کردند تا از آن چه «مداخله و تحریکات آشکار ایران» در امور این کشورها خواندند جلوگیری کنند.

در همین حال وزیر خارجه بحرین روز دوشنبه اعلام کرد تا زمانی که کشورهای عرب خلیج فارس با تهدید ایران روبه‌رو باشند، نیروهای سعودی و اماراتی از بحرین خارج نخواهند شد.
XS
SM
MD
LG