لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

هشدار بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات مسکن در مورد تشدید نشست زمین در تهران


نشست زمین در خیابان ولی‌عصر
نشست زمین در خیابان ولی‌عصر

مدیر بخش زلزله‌شناسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات مسکن، به خبرگزای ایرنا می‌گوید فرونشست زمین در پایتخت و اطراف آن، به دلیل کاهش بارش و برداشت آب‌ سفره‌های زیرزمینی، تشدید شده و «خطری فراتر از زمین‌لرزه بزرگ» است.

علی بیت‌اللهی، مدیر این سازمان تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی ایران، می‌گوید «افزایش میزان نشست زمین در تهران، به اندازه دو برابرِ پنج سال گذشته» شده است. به گفته او «نشست زمین خطری فراتر از زلزله بزرگ است که پیامدهای آن با توجه به انفعال مسئولان در قبال مصرف بی‌رویه آب شرب، پایتخت را تهدید می‌کند».

نشست زمین در تهران، «هر ۱۰ سال سه متر و ۶۰ سانتی‌متر» اعلام شده و خبرگزاری ایرنا می‌گوید تهران از این بابت «رکورددار جهان است».

مدیر بخش زلزله‌شناسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات مسکن، ۲۱ شهریور ماه، به خبرگزاری ایرنا گفته است برداشت و افت سطح آب‌های زیرزمینی میانگین فرونشست دشت تهران و همچنین اراضی جنوب، مرکز و جنوب غرب پایتخت را از ۱۷ سانتیمتر در هر سال در دهه ۱۳۸۰، به ۳۶ سانتیمتر در سال رسانده است.

به گفته این محقق، این موضوع در عین حال به اغلب دشت‌ها «آسیب جدی» وارد کرده و یک «مشکل ملی» است.

آقای بیت‌اللهی می‌گوید هرچند نمی‌توان خشکسالی را مدیریت کرد، اما می‌توان برداشت آب‌های زیرزمینی را مدیریت کرد و باید جلوی هدررفت این منابع را گرفت.

گفته‌های مدیر بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات مسکن در حالی‌ست که اخیرا خبرهای تازه‌ای در مورد نشست زمین در تهران منتشر شده‌است. از جمله دو هفته پیش که نشست زمین در خیابان پیامبر تهران به قطع گاز هزار مشترک تهرانی انجامید؛ حادثه‌ای که شبیه آن در حوالی حسینیه ارشاد نیز رخ داده بود و معاون شهرداری تهران در همان زمان گفته بود اگر شبکه آب تهران نوسازی نشود «هر هفته یک گوشه از پایتخت این حادثه تکرار می‌شود».

در عین حال برخی از اعضای شورای شهر تهران بر این عقیده‌اند که حوادث مرگبار مترو نیز ممکن است به نشست زمین ارتباط داشته باشد؛ هرچند معاون شهرداری تهران، در پی حادثه متروی کیان‌شهر، گفته بود این موضوع «به دلیل نشست زمین رخ نداده‌است».

بیشتر بخوانید: «ورود جدی» شورای شهر تهران برای بررسی «حوادث متعدد» در مترو

علی بیت‌اللهی به خبرگزاری ایرنا گفته است، برای مقابله با نشست زمین باید مانند زمین‌لرزه و سیل برنامه‌هایی تدوین شود و در «خوش‌بینانه‌ترین حالت» میانگین نشست زمین در تهران را به اندازه ۱۷ سانتی‌متر در سال محدود کرد. به گفته این مقام وزات راه و شهرسازی، نرخ ایده‌آل نشست زمین ۲ تا ۳ سانتی‌متر در سال است.

XS
SM
MD
LG