لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند به پایان رسید


رای‌دهندگان در دیبروگا
رای‌دهندگان در دیبروگا
با برگزاری آخرین مرحله از انتخابات ۳۶ روزه «لوک‌سابا»، مجلس سفلای هند، بزرگ‌ترین انتخابات جهان روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت به پایان رسید.

راه‌یافتگان اصلی به «لوک‌سابا» در پی این انتخابات دولت یا دولت ائتلافی آینده آن کشور را تشکیل داده و نیز نخست‌وزیر را بر می‌گزینند.

در آخرین روز، دو چهره از اصلی‌ترین رقبای این انتخابات، نارندرا مودی، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ، حزب مردم، و آروند کج‌روال، رهبر حزب «آدم عامی» که سیاست‌هایش بر مبارزه با فساد تاکید اساسی دارد، در بنارس (ایالت اوتار پرادش) رو در رو قرار می‌گیرند.

در انتخابات روز دوشنبه برای کسب ۴۱ کرسی باقی‌مانده در ایالت‌های اوترا پرادش، بیهار و بنگال غربی، شهروندان پای صندوق‌های رای می‌روند.

رسانه‌های هندی انتخابات در شهر بنارس را «مادر انتخابات» این دوره لقب داده‌اند. شهری تاریخی که دو چهره مطرح و از اصلی‌ترین بازیگان صحنه سیاسی آن کشور یعنی آقایان کج‌روال و مودی -هر دو از مخالفان حزب حاکم کنگره- در آن به رقابت خواهند پرداخت.

در این شهر آجای رای، از حزب کنگره رقیب دیگر انتخابات محسوب می‌شود.
بنارس، مقدس‌ترین شهر هندوها، در آخرین روز انتخابات مرکز داغ‌ترین رقابت است
بنارس، مقدس‌ترین شهر هندوها، در آخرین روز انتخابات مرکز داغ‌ترین رقابت است


این انتخابات ۳۶ روزه که از روز دوشنبه ۱۸ فرودین در سرزمین یک میلیارد و دویست‌ میلیون نفری هند، آغاز شد در ۹ مرحله برگزار شده است.

کمیسیون انتخاباتی هند پنجم مارس گفته بود ۸۱۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند تا ۵۴۳ نماینده «لوک‌سابا» را برگزینند.

کم‌تر از یک هفته پس از آن نیز مائوئیست‌های مخالف، در مرکز آن کشور ۱۶ نفر را در حمله‌ای گسترده به نیروهای امنیتی کشتند.

در روزهای آغازین رای‌گیری، دهلی نو، پایتخت، میزبان صندوق‌ها بود.

در ۱۶ ماه مه، چهار روز دیگر، شمارش آرا آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود نتایج آن در همان روز نیز اعلام شود.

احتمال می‌رود که حزب اپوزیسیون «مردم» به رهبری نارندرا مودی، بسیاری از کرسی‌ها را از آن خود کند، اما رسانه‌ها می‌گویند این احتمال که یک حزب بتواند دولت را راسا تشکیل دهد، کم است.
نیروهای امنیتی هند در کنار یکی از مراکز رای‌گیری در گایا
نیروهای امنیتی هند در کنار یکی از مراکز رای‌گیری در گایا


برای تشکیل دولت آینده هند به ۲۷۲ کرسی نمایندگی نیاز است. اگر هیچ یک از احزاب موفق نشوند این شمار از کرسی‌ها را از آن خود کنند، دولت ائتلافی تشکیل می‌شود و احزاب و چهره‌هایی که از جریان‌هایی خارج از دو حزب اصلی «کنگره» به رهبری رائول گاندی، و «مردم» می‌آیند می‌توانند نقش مهمی در آینده آن کشور ایفا کنند.

موضوعات اقتصادی، نحوه کشورداری و مبارزه با فساد از جمله مهم‌ترین مسائل کارزار انتخاباتی هند بودند.

«کنگره» در این مورد با انتقادهایی گسترده از سوی مخالفان خود روبه‌رو است.
XS
SM
MD
LG