لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۵

کولاک تکنولوژی در لاس‌وگاس 


فلیر؛ محصولی از اچ‌تی‌سی در نمایشگاه لاس‌وگلاس
فلیر؛ محصولی از اچ‌تی‌سی در نمایشگاه لاس‌وگلاس

از تلویزیون بسیار نازک ال جی و لپ تاپی با سه صفحه نمایش گرفته تا تحولات بزرگ در زمینه خودروهای هوشمند و توسعه چشمگیر در زمینه پرازنده‌ها، تنها بخش کوچکی از فناوری‌هایی بودند در یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تکنولوژی نمایش داده شدند.

یکی از محصولاتی که در نمایشگاه لاس وگاس توفان به پا کرد. تلویزیون بسیار باریک شرکت ال جی بود. این تلویزیون که از فناوری اولد استفاده می‌کند با ضخامت ۲.۶ میلی متر بسیار نازک است. استفاده از فناوری جدید و پیکسل‌های خود روشن شونده، وزن این تلویزیون را نیز بسیار کاهش داده است.

نمونه جالب دیگر نمایشگاه لپ تاپی با سه نمایشگر بود که توسط شرکت ریزر ارائه شد. این لپ تاپ به جای یک صفحه نمایش، به سه صفحه نمایش تاشو به سمت بیرون مجهز شده است. این محصول در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد و با در نظر گرفتن نیاز طراحان، فیلم سازان و افرادی که لپ تاپ را به قصد بازی می‌خرند احتمالا تحولی در بخش لپ تاپ‌های حرفه ای در بازار ایجاد خواهد کرد.

شرکت لنوو هم در نمایشگاه لاس وگاس از حافظه‌ هوشمند بیسیم با ظرفیت ۶ ترابایتی رونمایی کرد. کاربران قادر خواهند بود بوسیله‌ این سیستم به تماشای فیلم بپردازند و همچنین به‌صورت بیسیم اطلاعات خود را منتقل کنند. البته از طریق پورت‌های معمول هم می‌توان اطلاعات را به این حافظه هوشمند بیسیم انتقال داد.

شرکت چینی لنوو که طی چند سال اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند بخش لپ تاپ سازی آی بی ام و شرکت سازنده موبایل موتورلا را خریده است امسال در نمایشگاه با دست پر حاضر شده بود که از مهم ترین محصولات این شرکت تبلت هیبریدی میکس ۷۲۰ است. این تبلت بسیار قدرتمند میتواند با نصب یک کیبورد سبک، کار یک لپ تاپ را هم برای کاربر انجام دهد از طرفی با داشتن یک قلم نوری علاوه بر یک تبلت قوی می‌تواند یک صفحه برای طراحی باشد.

محصول جدید لنوو وزنی حدود یک کیلوگرم دارد و ضخامت آن ۱۴.۶ میلی‌متر است و برای افرادی که مدام در حال جابجایی و سفر هستند، بسیار مناسب است. این دستگاه مجهز به صفحه‌نمایش ۱۲ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰×۲۸۸۰ پیکسل است. در این سیستم از پردازنده‌های سری آی هفت استفاده شده است و با عمر باطری هشت ساعته قیمتی در حدود هزار دلار دارد که چیزی نزدیک به ۶۰۰ دلار ارزان تر از سرفیس پرو مایکروسافت است.

چند سالی است شرکت مایکروسافت پس از عرصه نرم افزار وارد عرصه سخت افزار هم شده است به این وسیله این شرکت با سری محصولات جدید خود تکانی در محصولات ویندوزی بازار داده است و حالا شرکت‌های دیگر سعی می‌کنند محصولاتی بهتر و با قیمت کمتری عرضه کنند.

یکی از شرکت‌هایی که این استراتژی را دنبال می‌کند شرکت «دل» است.

این شرکت به تقلید از مایکروسافت و محصول موفق سرفیس استدیو، محصولی را با نام کانواس معرفی کرده است. البته این طرح کمی ‌با سرفیس استدیو متفاوت است چرا که این دستگاه، یک کامپیوتر همه‌کاره نیست بلکه مانیتور لمسی است که کاربر می‌تواند آن را روی میز قرار دهد و با متصل کردنش به یک کامپیوتر، از کانواس برای طراحی، نقشه‌کشی یا هر آنچه می‌توان با قلم خلق کرد استفاده کند.

یکی دیگر از محصولات جدید در حوزه رایانه در این نمایشگاه سبک وزن ترین لپ تاپ ۱۴ اینچی جهان است که در این نمایشگاه معرفی شد. ایسوس در نمایشگاه جدیدترین لپ‌تاپ تجاری خود به نام ایسوس‌پرو بی ۹۴۴۰ را معرفی کرد. این لپ‌تاپ حدود ۹۷۰ گرم وزن دارد.

گذشته از محصولات حوزه رایانه در بخش عکاسی هم نمایشگاه شاهد محصولات جدیدی بود. مهم ترین محصول دوربین پاناسونیک جی اچ ۵ بود که پس از معرفی اولیه در نمایشگاه فتو کینا بسیاری منتظر رونمایی از محصول نهایی بودند.

دوربین‌های بدون آینه سری جی اچ پاناسونیک دوربین‌های دوگانه ای هستند که در کنار عکاسی بیشتر کاربرد فیلم برداری دارند محصولات این سری معمولا هر بار مرزهای دوربین‌های عکاسی را در زمینه فیلم برداری جابجا می‌کنند سری قبلی یعنی جی اچ چهار اولین دوربینی بود که توان فیلم برداری چهار کی را داشت. دوربین جدید باز هم مرزهای عرصه فیلم برداری در دوربین‌های ارزان قیمت زیر شش هزار دلار را تغییر داده است. به گونه ای که این دوربین از هشت بیت معمول در دوربین‌های فعلی به ده بیت با کیفیت ۴:۲:۲ در قاب چهار کی با بیت ریت ۴۰۰ مگا بیت در ثانیه رسیده است. همچنین این دوربین نسبت به سری قبلی از نظر فیلم برداری در نور کم ارتقا پیاده کرده است و سنسورش در حرکت‌های شدید عملکرد بسیار بهتری دارد اضافه شدن لرزه گیر پنچ محوره در سنسور، فوکوس دقیق با تکنولوژی دی اف دی ، افزایش نقاط فوکس به بالای ۲۲۵ نقطه (مدل قبلی دارای ۴۹ نقطه فوکوس بود)، استفاده از فرمت جدید اچ ۲۶۵ و بهره‌گیری از دو کارت حافظه از اصلی ترین تغییرات در این دوربین است. این دوربین از سنسور بیست مگا پیکسلی ماکرو سه چهار استفاده می‌کند.

شرکت معروف پولاروید هم در نمایشگاه جدیدترین دوربین خود را معرفی کرد. این دوربین در واقع چاپگر هم هست و می‌تواند علاوه بر چاپ عکس‌های گرفته‌شده با خود دوربین، به گوشی موبایل هم وصل شود و عکس‌های آن را چاپ کند. سنسور این دوربین ۲۰ مگاپیکسل است و از صفحه نمایش ۳.۹ اینچ لمسی و چاپگر مجهز به تکنولوژی زینک این شرکت بهره می‌برد. همچنین این محصول می‌تواند با کیفیت فول اچ دی فیلم‌برداری و آن را در کارت میکرو اس‌دی ذخیره کند.

البته این دو محصول تنها محصولات جذاب دوربین نمایشگاه نبودند. در لاس وگاس دوربین ‌‌Bellus3D معرفی شد که امکان ثبت سلفی‌های سه بعدی را به کار بران می‌دهد. این دستگاه در واقع لوازم جانبی برای گوشی هوشمند و تبلت است که می‌تواند در عرض چند ثانیه، تصویری سه بعدی از فرد درست کند.

چاپ گرهای سه بعدی یک دیگر از محصولات نمایشگاه بودند.

داوینچی نانو یک پرینتر سه بعدی با قیمت ۲۳۰ دلار است که یکی از موفق ترین محصولات نمایشگاه بود. این محصول با اتصال به کامپیوتر میتواند تصاویر سه بعدی را چاپ کند.

بخش دیگر جذاب نمایشگاه، بخش پهبادهاست. یکی از جذاب ترین پهباد‌های عرضه شده در نمایشگاه Hover Camera است که به صورت خودکار صاحب خود را پیدا و از وی تصویر سلفی تهیه می‌کند کافی است پهپاد را به هوا پرتاب کنید. سپس اطراف دستگاه منتظر بمانید تا پهپاد شما را تشخیص دهدو سلفی شما توسط این پهپاد ثبت شود.

البته در کنار گسترش پهباد‌ها ربات‌های زیر آبی هم در حال تحول هستند یکی از این ربات‌ها، PowerRay است. این دستگاه یک زیر دریایی مینیاتوری با امکان شناسایی خودکار ماهی‌ها و ثبت فیلم با کیفت فورکی است.

این محصول می‌تواند در عمق ۳۰ متری آب حرکت کند و در این عمق به کمک ردیاب آوایی تا عمق ۷۰ متری، ماهی‌ها را شناسایی کند. سیستم وای‌فای این محصول ، ویدیو‌ها و تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین آن را به همراه داده‌های بیشتری نظیر دمای آب به بیرون ارسال می‌کند.

گذشته از ربات‌های هوایی و دریایی در نمایشگاه تعداد زیادی ربات برای کاربرد‌های خانگی هم معرفی شده اند.

Leka رباتی هوشمند برای کمک به کودکان مبتلا به ناتوانی رشدی یکی از این ربات‌ها است. ربات هوشمند Leka به این کودکان در آموزش و ارتباط بهتر با دیگران کمک خواهد کرد. در حالت اول، ربات توسط مراقب کنترل می‌شود و حالت خودکار نیز وجود دارد تا Leka به‌لطف هوش مصنوعی با کودک ارتباط برقرار کند.

از دیگر ربات‌های خانگی محصول جدید شرکت پاناسونیک است. ربات پاناسونیک م‌یتواند دستورات کاربر را دریافت کند و پاسخ دهد و در صورت نیاز تصویر مرتبط را از طریق پروژکتور داخلی‌اش روی میز یا دیوار پخش کند.

این ربات دستیار صوتی داخلی خواهد داشت و به پلتفرم اینترنت اشیاء متصل می‌شود تا امکان کنترل لوازم خانگی از طریق آن میسر شود.

یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه، بخش تجهیزات خانگی تعاملی و هوشمند بود. به عنوان نمونه جنرال الکتریک با همکاری شرکت دراپ، امکان ارسال دستور پخت غذا به فر را فراهم کرده است.

از طرفی نرم افزار‌های مناسب این محصولات هم در حال توسعه هستند. فریج‌کم یکی از این محصولات است. فریج‌کم دوربینی است که برای تشخیص مواد غذایی درون یخچال طراحی شده است.با استفاده از نرم‌افزار توسعه‌یافته برای این دوربین، می‌توان غذاهای موجود را شناسایی کرد. این دوربین علاوه بر شناسایی غذاهای درون یخچال، بر اساس مواد موجود، غذاهایی را برای پخت نیز پیشنهاد می‌دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در لوازم خانگی کاربرد دستیارهای صوتی را افزایش داده است و شرکت آمازون در نمایشگاه نشان داد دستیار صوتی الکسا از دیگر رقبایش در اپل ، مایکروسافت و گوگل جلو افتاده است.

شرکت ورل‌پول اعلام کرد که تعداد مشخصی از ماشین‌های لباس‌شویی و دیگر لوازم خانگی این شرکت قابلیت اتصال به الکسا را خواهند داشت و از این طریق قابل کنترل خواهند بود. برای کنترل این لوازم خانگی، کافی است دستورات مورد نظر خود را به الکسا بگویید تا بلافاصله به ماشین لباس‌شویی یا دیگر لوازم خانگی سازگار با این فناوری، منتقل شوند.

البته استفاده از این دستیار صوتی تنها به اشیا داخل خانه محدود نشده بلکه فورد هم در نمایشگاه اعلام کرد که می‌خواهد از دستیار صوتی الکسا برای محصولاتش استفاده کند.

امکاناتی مانند جستجوی مسیر و کنترل وسایل هوشمند خانه با استفاده از دستیار الکسا به خودروهای فورد اضافه می‌شود.

استفاده از خودرو‌های هوشمند و برقی با دستیار‌های صوتی و هوش مصنوعی و قابلیت خودران در حال توسعه است و شرکت‌های زیادی در نمایشگاه این قابلیت را به نمایش گذاشتند که گل سر سبد آن‌ها یک شرکت نو ظهور بود.

با رونمایی از اف اف ۹۱ توسط شرکت تازه تاسیس فارادی فیوچر با قدرت ۱۰۵۰ اسب بخار، پرشتاب‌ترین خودرو برقی جهان با شتاب صفر تا صد ۲.۳۹ ثانیه در نمایشگاه سی ای اس معرفی شد. یکی از قابلیت‌های این خودرو استفاده از هوش مصنوعی و قابلیت پارک خودکار و خود ران بودن آن است از طرفی ظرفیت باطری این خودرو هم قابلیت پیمایش ۶۰۰ کیلومتر را به این خودرو می‌دهد.

در حوزه موتورسیکلت هم شرکت هوندا باعث جلب توجه همه شد. موتورسیکلت جدید این شرکت در تمامی‌موقعیت‌ها و حتی زمانی که راننده‌ای ندارد، تعادل خود را حفظ و از افتادن جلوگیری می‌کند.

محصول دیگر حوزه وسایل نقلیه دو چرخ را شرکت هیوندایی معرفی کرد. این محصول یک اسکوتر برقی تاشو است که می‌تواند مکمل خوبی برای افرادی باشد که در کنار استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی ‌مانند مترو به یک وسیله حمل و نقل قابل حمل و سبک نیاز دارند.

در حوزه وسایل دو چرخ و وسایل جانبی آن، یک کلاه ایمنی برای دوچرخه سواران معرفی شد که از طریق القا در استخوان صدا را منتقل می‌کند. شرکتی به نام لینکس کلاه ایمنی برای دوچرخه‌سواران ساخته که قادر است از طریق القاء استخوانی صدا را به گوش دوچرخه سوار برساند. در این روش با ایجاد لرزش روی استخوان‌های گونه، صدا به دوچرخه‌سوار می‌رسد و به این ترتیب دوچرخه‌سوار می‌تواند بدون نیاز به هدفون، موسیقی گوش کند یا تماس مورد نظر خود را پاسخ دهد و حتی جهت‌یابی کند.

گذشته از تمام این وسایل مختلف سی ای اس عرصه معرفی قطعات سخت افزاری بود که می‌تواند جهان تکنولوژی را در سال ۲۰۱۷ متحول کند. از مهم ترین قطعات معرفی شده پردازنده اسنپ دراگون ۸۳۵ بود که در این نمایشگاه معرفی شد. بیشتر پرچمداران گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ از این پردازنده استفاده خواهند کرد که اولین آن، گوشی پرچمدار جدید شرکت نوکیا خواهد بود. اسنپ دراگون ۸۳۵ در واقع نسل جدید اسنپدراگون ۸۲۰ است که با عملکرد بهتر، مصرف انرژی کمتر و ویژگی‌های جدید برای واقعیت مجازی و ثبت بهتر تصاویر با دوربین، همراه شده است. کوالکام می‌گوید پردازنده‌ی جدید ۲۵ درصد انرژی کمتری نسبت به نسل قبل مصرف می‌کند که به معنای ۲.۵ ساعت شارژدهی بیشتر باتری است.

در کنار این تحول شرکت ان وی دی آی بزرگترین سازنده کارت‌های گرافیکی از سری جدید کارت‌های گرافیکی خود رونمایی کرد شرکت اینتل نسل هفتم پردازنده‌های خود را معرفی کرد و شرکت ای ام دی علاوه بر معرفی کارت گرافیکی جدید وگا اطلاعاتی را از قوی ترین پردازنده خود یعنی مدل ریزن فاش کرد. این تحولات سخت افزاری در آینده سبب می‌شود راه برای استفاده از هوش مصنوعی، تصویر سازی سه بعدی و واقعیت مجازی در ابعاد وسیع قابل دسترس شود.

XS
SM
MD
LG