لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

بمبی در مسیر «خودروهای حزب‌الله لبنان در راه سوریه» منفجر شد


سه‌شنبه ۲۵ تیرماه یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر دو خودرو که گفته می‌شود حامل اعضایی از حزب‌الله لبنان در اتوبان بین‌المللی بیروت-دمشق بود، منفجر شد.

خبرگزاری دولتی لبنان، محل انفجار را دو راهی شهرک مجدل عنجر در منطقه بقاع لبنان نزدیک مرز سوریه گزارش کرده است.

شبکه خبری العربیه به نقل از منابع امنیتی لبنان گزارش داده است که در این انفجار، یک نفر از اعضای حزب‌الله لبنان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع پزشکی گزارش داده است که تنها دو زخمی به بیمارستانی در منطقه، انتقال داده شده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم از زخمی شدن سه تن از اعضای حزب‌الله خبر داده است. این خبرگزاری افزوده که این سه نفر از «مسئولان امنیتی حزب‌الله» هستند که در حال رفتن به سوریه بودند.

یک راننده کامیون که در محل بود، به خبرگزاری رویترز گفته است که انفجار باعث توقف دو خودروی جیپ شد، پس از آن سه یا چهار فرد مسلح با خودرویی دیگر سر رسیدند و به سمت دو خودروی متوقف، آتش گشودند و سپس گریختند.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک شاهد ماجرا ضمن تایید تیرانداری به سمت خودروهای جیپ، افزوده است که سرنشیانان خودرویی که هدف انفجار قرار گرفت، از جمله زخمی‌ها، به خودروی دیگر انتقال داده شدند و آن خودرو به مسیر خود ادامه داد.

هنوز عاملان این انفجار مشخص نشده‌اند. اما گروه‌هایی از مخالفان حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، پیشتر تهدید به ضربه زدن به حزب‌الله درون خاک لبنان کرده‌ بودند. این تهدید‌ها پس از دخالت حزب‌الله در سوریه به سود دولت بشار اسد صورت گرفته است.

انفجار سه شنبه یک هفته پس از انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده در جنوب بیروت، منطقه تحت نفوذ حزب‌الله، روی می‌دهد که در پی آن بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.

در ماه‌های اخیر، چندین بمب در نزدیکی مرزهای سوریه منفجر شده است.

هفتم تیرماه گذشته دو بمب کنار جاده‌ای در کنار کاروانه‌ای که رسانه‌ها آن را وابسته به حزب الله دانستند، منفجر شدند.

بیستم خرداد ماه هم یک بمب کنار جاده‌ای دیگر در منطقه تعنایل در منطقه بقاع منفجر شد که گفته شد کاروانی از حزب الله را که راهی سوریه بود، هدف قرار داده بود.

جنگ داخلی سوریه -به گفته سازمان ملل- تا کنون ۱۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. مقام‌های بین‌المللی، از جمله بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، نگرانی خود را از کشیده شدن این بحران به کشورهای دیگر از جمله به لبنان اعلام کرده‌اند.

علاوه بر انفجار بمب، هواداران و مخالفان بشار اسد در خاک لبنان چندین بار با یکدیگر درگیر شده‌اند که این درگیری‌ها نیز قربانیانی در پی داشته است.
XS
SM
MD
LG