لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

کاخ سفید: معتقدیم رابرت لوینسون دیگر در ایران نیست


عکس‌های بازسازی‌شده از چهره رابرت لوینسون
عکس‌های بازسازی‌شده از چهره رابرت لوینسون

سخنگوی کاخ سفید ایالات متحده می‌گوید مقام‌های آن کشور اعتقاد دارند رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، دیگر در ایران نیست.

این تازه‌ترین اظهار نظر در مورد معمای ناپدید شدن آقای لوینسون در جزیره کیش، در پی آزادی گروهی از شهروندانی ایرانی‌آمریکایی، بیان می‌شود.

ایالات متحده بارها از ایران خواسته است در پیدا کردن او کمک کند. تهران پیشتر اعلام کرده بود اطلاعی از او ندارد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، ۲۹ دی ماه به خبرنگاران گفته است دولت ایران در مورد جست‌وجوی لوینسون اطمینان داده است.

آقای ارنست افزوده است واشینگتن تلاش می‌کند تا ایران تعهد خود را در این زمینه عملی کند.

خانواده این مامور پیشین اف‌بی‌آی، روز دوشنبه از آزادی شهروندان آمریکایی از زندان‌های ایران ابراز خوشحالی کردند، اما در عین حال گفتند به آنها رسما اطلاع داده نشده بود که رابرت لوینسون در میان آزادشدگان نیست.

همسر آقای لوینسون با انتقاد از آن گفته بود این موضوع «ناامیدکننده» است.

آقای لوینسون ۹ مارس سال ۲۰۰۷ میلادی (اسفند ۱۳۸۵) در جزیره کیش، آخرین جایی که دیده شد، ناپدید شد و مشخص نیست در حال حاضر کجاست.

گزارش‌های گوناگونی در مورد فعالیت و ناپدید شدن او منتشر شده است؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر گفته بود او در ماموریتی تائیدنشده برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، کار می‌کرده است. دو سال پیش داوود صلاح‌الدین، که یکی از مخالفان جمهوری اسلامی را در آمریکا کشته است، به مجله «کریستین ساینس مونیتور» گفته بود او آخرین کسی‌ست که لوینسون را دیده و این شهروند آمریکایی توسط «مقام‌های جمهوری اسلامی» در کیش دستگیر شده بود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در همان زمان گفته بود «آنچه ما می دانيم اين است که او در ايران زندانی نيست. چنانچه او (در ايران) باشد، توسط دولت زندانی نشده است».

آمریکا میلیون‌ها دلار پاداش برای اطلاعاتی که به یافتن او کمک کند، تعیین کرده است.

XS
SM
MD
LG