لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

هشدار وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره لغو یکجانبه توافق با ایران


جک لو و جان کری، وزیران خزانه‌داری و خارجه دولت باراک اوباما، کسانی که به طور مشخص هم در تحریم‌ها و هم در مذاکرات و توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی موثر بودند
جک لو و جان کری، وزیران خزانه‌داری و خارجه دولت باراک اوباما، کسانی که به طور مشخص هم در تحریم‌ها و هم در مذاکرات و توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی موثر بودند

وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی، با اشاره به لغو تحریم‌های ایران و تهدید‌هایی که در مورد برچیدن توافق اتمی در میان جمهوری‌خواهان وجود دارد، گفته چنین اقدامی «عاملی بی‌ثبات‌کننده و خطرناک» خواهد بود.

«جک لو» در گفت‌وگویی تلویزیونی با چارلی رز، دهم فروردین ماه، گفته است اگر امکان برداشتن مجازات اقتصادی علیه دولت‌ها وجود نداشته باشد، هیچ کشوری هم حاضر نخواهد شد سیاست‌های خود را تغییر دهد.

او هشدار داده که عدم موفقیت آمریکا در واکنش به توافقی که با ایران صورت گرفته، به معنی از دست دادن اعتبار واشینگتن برای تحریم دیگران، و اجبار آنها به تغییر رفتارشان است.

لینک مستقیم

ایران و شش قدرت جهانی پس از ماه‌ها مذاکره میان مقام‌های دولت حسن روحانی و گروه ۵+۱ به توافقی رسیدند که برنامه اتمی را محدود کرده و به تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران خاتمه می‌دهد.

به گزارش رویترز، جک لو، می‌گوید: «اگر به توافقی می‌رسی، که بر این اساس استوار است: سیاست خود را عوض کن تا از تحریم‌ها رهایی یابی؛ آن وقت باید راهی هم برای لغو مجازات باشد.»

آقای لو می‌افزاید اگر چنین نشود، «هیچ کس در واکنش به اعمال روند تحریم‌ها، دست به تغییر سیاست خود نخواهد زد».

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، و دونالد ترامپ، میلیاردر آمریکایی، در مواردی از توافق اتمی با ایران، با عنوان «توافقی بد» که «امنیت آمریکا و اسرائیل را به خطر می‌اندازد» یاد کرده و گفته‌اند در صورت انتخاب به مقام ریاست‌جمهوری، آن را کنار می‌گذارند.

جک لو، کسی که در ایجاد ساختار تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران در دوره باراک اوباما، نقشی تعیین‌کننده داشته، می‌گوید چنین کاری به «بی‌ثباتی» می‌انجامد و می‌تواند «خطرناک باشد».

به گفته نیویورک‌تایمز جک لو به مشکلات ناشی از لغو تحریم‌های اتمی و در عین حال نگه داشتن تحریم‌های دیگر -در ارتباط با «حمایت از تروریسم» یا وضعیت حقوق بشر در ایران- نیز اشاره کرده‌است.

این روزنامه در عین حال از قول وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نقل کرده است که «اگر همین الان هم در تهران نشسته باشی، لزوما احساس نمی‌کند که فراغت زیادی (از تحریم‌ها) پیدا کرده‌ای.»

ایالات متحده تحریم‌های اتمی ایران را لغو کرده، اما همچنان دیگر تحریم‌ها به قوت خود باقی‌ است. ایران اتهام حمایت از تروریسم را رد می‌کند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید می‌کند که تاثیر تحریم‌ها، هرچه قدر که اقبال بین‌المللی بیشتری پیدا کند، و در همراهی و همکاری با دیگر کشورها اعمال شود، بیشتر است.

او می‌گوید تحریم‌ها نباید به عنوان سلاحی برای «مجازات اقدامات گذشته»، بلکه به عنوان وسیله‌ای برای تغییر سیاست‌ها دیده شود.

این مقام دولت باراک اوباما با اشاره به تحریم دولت‌های مختلف، از یک سو می‌گوید «نمی‌توان با توسل به این موضوع که اعمال تحریم، رشد اقتصادی را ضعیف می‌کند، آن را کنار گذاشت»، اما در عین حال افزوده است که «نباید از تحریم‌ها به شکل بیهوده‌ای هم استفاده کرد».

رویترز می‌گوید دولت آمریکا طی سال‌های گذشته از تحریم‌ها برای مقابله با تهدیدهای گوناگونی علیه منافع آن کشور، از حملات سایبری تا کمک‌ مالی به گروه‌های افراطی یا قاچاق مواد مخدر استفاده کرده‌است.

XS
SM
MD
LG