لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

ده‌ها تن در انفجاری در یک انبار مهمات در لیبی کشته شدند


لیبی طی دو هفته گذشته بار دیگر صحنه شدت گرفتن درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان و نیروهای ارتش شده است (در تصویر درگیری‌های چهار روز پیش در بنغازی)
لیبی طی دو هفته گذشته بار دیگر صحنه شدت گرفتن درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان و نیروهای ارتش شده است (در تصویر درگیری‌های چهار روز پیش در بنغازی)
بیش از ۴۰ نفر، هفتم آذرماه، در پی انفجاری در یک انبار مهمات در جنوب لیبی، پس از آنکه گروهی از ساکنان مناطق اطراف قصد دزدی اسلحه و مهمات از آن داشتند، جان خود را از دست دادند.

در همان روز سه تا چهار سرباز ارتش آن کشور نیز در خشونتی دیگر در شرق شهر بنغازی کشته شدند؛ این درگیری میان گروه‌های شبه‌نطامی و ارتشیان لیبی رخ داده است.

تازه‌ترین رخدادها و خشونت‌ها بار دیگر حکایت از ادامه بحران داخلی لیبی دارد که با سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین آن کشور، آغاز و طی هفته‌های گذشته بازتاب بیشتری در رسانه‌ها پیدا کرده است.

انفجار در انبار مهمات در «براک الشاطی» زمانی رخ داده است که -به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از یک مقام امنیتی- شماری ۴۳ نفره از باشندگان محلی و مهاجران از دیگر کشورهای آفریقا وارد آن شدند.

احتمال می‌رود این آخرین شمار کشته‌شدگان این انفجار نباشد چرا که گروهی هنوز در آن گیر افتاده و تا ساعت‌های پس از آن آتش‌سوزی در آن ادامه داشته است.

هنوز مشخص نیست دلیل این انفجار چه بوده است. با این همه این نخستین باری نیست که به انبار مهمات دولتی حمله می‌شود و شبه‌نظامیان در موارد زیادی مهمات خود را با دزدی از زرادخانه‌های دولتی تامین می‌کنند.

از شرق شهر بنغازی نیز گزارش‌های دیگری از خشونت و درگیری منتشر شده‌اند؛ تازه‌ترین دور از درگیری‌ها میان ارتش و شبه‌نظامیان که پیش از این در روز دوشنبه گذشته میان یک گروه اسلام‌گرا و سربازان نیز دست‌کم هفت کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشت.

این بار در روز پنج‌شنبه درگیر وقتی آغاز شد که شبه‌نظامیان از داخل یک خودرو به سربازانی که از قهوه‌خانه‌ای خارج می‌شدند شلیک کردند.

مقام‌های نظامی می‌گویند این درگیری‌ها بخشی از تلاش‌های شبه‌نظامیان برای ورود به بنغازی از بخش شرقی آن است.

بنغازی چند روزی‌ست که دوباره مرکز نبردهای خیابانی میان سربازان و شبه‌نظامیان شده است.

تازه‌ترین دور درگیری‌ها در شرق لیبی خود زمانی رخ می‌دهند که طرابلس، پایتخت، نیز دو هفته پیش از این دستخوش درگیری‌ها و آشوب‌هایی شد که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت.

در روز ۲۴ آبان میان شبه‌نظامیان، تظاهرکنندگان و نیروهای دولتی در طرابلس درگیری‌هایی رخ داد که در پی آن دست‌کم ۴۳ کشته و و نزدیک به ۵۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

آن آشوب پس از آن آغاز شد که گروهی از شبه‌نظامیان لیبی به سوی تظاهرکنندگانی که خواستار خروج آنها از پایتخت بودند، آتش گشودند.

سپس گروهی از افراد مسلح که گمان می‌رود از تظاهرکنندگان بودند، به یکی از پایگاه‌های گروه‌های شبه‌نظامی حمله کردند.

تنها یک روز بعد نیز درگیری‌ها تازه در تاجوراء در شرق طرابلس رخ دادند، زمانی‌که شبه‌نظامیان قصد ورود به پایتخت را داشتند.

پس از سقول معمر قذافی گروهی از شبه‌نطامیان بدون آنکه اسلحه خود را تحویل داده یا به عضویت ارتش در آمده باشند، قدرت و پایگاه‌های خود را حفط کرده‌اند.

عملا از آن زمان لیبی بارها صحنه قدرت‌طلبی‌های شبه‌نظامیان و تلاش ارتش برای کنترل قدرت مرکزی بوده است.
XS
SM
MD
LG