لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

در درگیری‌های مقدونیه ۸ پلیس و ۱۴ «فرد مسلح» کشته شدند


نیروهای ویژه پلیس منطقه را محاصره کرده‌اند
نیروهای ویژه پلیس منطقه را محاصره کرده‌اند

در درگیری‌های شدیدی که دو روز است در منطقه‌ای عمدتا آلبانیایی‌نشین در مقدونیه، ادامه دارد، دست‌کم ۸ پلیس کشته شده و ده‌ها تن از آنها نیز زخمی ‌شده‌اند.

به گفته مقام‌های آن کشور ۱۴ نفر از «یک گروه مسلح» که از سوی برخی «گروه تروریستی» عنوان شده، نیز کشته شده‌اند.

حاشیه کومانوو، منطقه‌ای که درگیری در آن رخ داده است، در ۴۰ کیلومتری اسکوپیه، پایتخت مقدونیه قرار دارد و از روز شنبه عملیات ویژه‌ای از سوی پلیس در آن به جریان افتاده است.

این منطقه حاشیه‌نشین در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز شاهد درگیری‌های سنگینی بوده است که پیش‌زمینه قومی داشته و آلبانیایی‌تبارهای مقدونیه در آن حضور داشتند.

درگیری‌های ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت، به گفته سخنگوی وزارت کشور مقدونیه، در عین حال ۳۷ نیروی پلیس را مجروح کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایوو کوتفسکی، این مقام دولت مقدونیه، می‌گوید درگیری‌ها «قربانی غیرنظامی برجای نگذاشته است».

خبرگزاری فرانسه از قول سخنگوی پلیس نقل کرده است، که ۱۴ جسد از افرادی که «لباس نظامی» بر تن داشته و از اعضای گروهی که این سخنگو «گروه تروریستی» نامیده، یافت شده‌اند.

دولت مقدونیه جلسه اضطراری تشکیل داده و دو روز سوگواری همگانی نیز به خاطر کشته شدن نیروهای پلیس اعلام کرده است. دولت از احزاب مخالف و رهبران آلبانیایی‌تبارها نیز دعوت کرده است در جلسه حضور داشته باشند.

بنا بر گزارش‌ها «کومانوو» در حال حاضر تحت محاصره گارد ویژه پلیس است.

روز شنبه اعلام شده بود عملیات پلیس پس از دریافت اطلاعاتی درباره گروهی که گفته شده از «یک کشور همسایه» وارد مقدونیه شده‌اند، آغاز شد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید رخدادهای تازه در میان رهبران کشورهای غربی، نگرانی را در مورد ثبات در این کشور منطقه بالکان افزایش خواهد داد. جایی‌ که دولت، به دلیل اتهام‌های متوالی حزب اصلی مخالف خود، سوسیال‌دمکرات‌ها، به دلیل رصدها و نظارت‌های غیرقانونی و «سوءاستفاده از قدرت»، تحت فشار قرار دارد.

هفته گذشته میان تظاهرکنندگان علیه دولت محافظه‌کار نیکلا گروئفسکی و پلیس درگیری‌هایی رخ داد.

مخالفان دولت تهدید به برگزاری تظاهراتی بزرگ در ۱۷ ماه مه (هفته آینده) کرده‌اند.

این نگرانی وجود دارد که بحران‌هایی که زمینه‌های قومی دارند، از سوی رهبران سیاسی آن کشور به عنوان اهرم فشار استفاده شوند.

XS
SM
MD
LG