لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

معترضان به نتیجه انتخابات مالزی در کوالالامپور تجمع کردند


معترضان در مالزی به طور گسترده‌ای از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب یا فیس‌بوک برای پخش اخبار و تصاویر استفاده می‌کنند
معترضان در مالزی به طور گسترده‌ای از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب یا فیس‌بوک برای پخش اخبار و تصاویر استفاده می‌کنند
معترضان به نتیجه انتخابات مالزی که هوادران ائتلاف ضد دولت این کشورند، شب گذشته در استادیومی در کوالالامپور گرد آمدند.

انور ابراهیم از سرشناس‌ترین رهبران مخالفان دولت می‌گوید در انتخابات مالزی که نتیجه آن در شانزدهم اردیبهشت ماه، به شش دهه حکومت ائتلاف دولتی آن کشور امتداد بخشید، تقلب صورت گرفته است.

این چهره سرشناس مخالفان دولت مالزی شب گذشته در میان معترضان از آنها خواست تا به اعتراض‌ها به طور سراسری ادامه دهند. به گفته او سی کرسی انتخاباتی جابه‌جا و به دولت واگذار شده است.

هیئت برگزارکننده انتخابات می‌گوید ۱۳۳ کرسی از ۲۲۲ کرسی پارلمان این کشور به احزاب تشکیل‌دهنده دولت رسیده است. البته این نتیجه خود بدترین نتیجه انتخاباتی ائتلاف حاکم طی دهه‌های گذشته به شمار می‌رود.

«جبهه ملی»، ائتلاف حاکم بر مالزی که هسته اصلی آن را «آمنو» اتحاد ملی مالایی‌ها تشکیل می‌دهد، از زمان استقلال این کشور قدرت را در دست دارد.

مخالفان که از سه حزب اصلی «عدالت مردمی»، «کنش دمکراتیک» و حزب اسلامی «پس»، تشکیل می‌شوند با وجود اختلاف عمیق سیاسی و عقیدتی، در انتخابات پنج روز پیش یک ائتلاف مشترک تشکیل دادند.

به گزارش وب‌سایت‌هایی که اخبار مخالفان را پوشش می‌دهند، انور ابراهیم، چهره سرشناس مخالفان، روز گذشته در میان معترضان گفت هرگز تسلیم نخواهد شد و تا زمانی که ائتلاف مخالفان به قدرت برسند، به مبارزه ادامه می‌دهد.

وب‌سایت‌های مخالفان تعداد معترضان را تا صد هزار نفر و بیش از آن برآورد می‌کنند. معترضان در استادیوم ام بی پی جی در پایتخت گرد آمده بودند.

پلیس مالزی که اعلام کرده بود این تجمع غیرقانونی‌ست، تعداد شرکت‌کنندگان در اعتراض شب گذشته را ۶۰ هزار نفر عنوان کرده است.

روزنامه استار، که از هوادران دولت محسوب می‌شود می‌گوید «صدها نفر» پس از اینکه استادیوم را ترک کردند تا نیمه‌های شب در خیابان‌ها ماندند.

روزنامه‌ها و رسانه‌های سراسری مالزی به طور عمده تحت کنترل دولت‌اند یا از آن حمایت می‌کنند. مخالفان ضد دولت مالزی عمدتا برای انتقال اخبار و گزارش‌های خود از اینترنت استفاده می‌کنند.

ائتلاف حاکم بر مالزی، به ویژه طی ماه‌های گذشته، با موجی از خبرهای مربوط به فساد در میان دولتمردان روبه‌رو بوده است.

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی، اندکی پس از اعلام نتیجه انتخابات، با ابراز نگرانی از دو قطبی شدن جامعه، هواداری از مخالفان را «سونامی چینی» نامید.

در مالزی چهار تبار عمده مالای، چینی، هندی و بومی‌های بخش شرقی این کشور ساکن‌اند. مالای‌ها اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند و از زمان استقلال این کشور، هسته اصلی قدرت را در دست دارند. انور ابراهیم، چهره سرشناس مخالفان نیز مالای است.

آقای ابراهیم شب گذشته با اشاره به سخنان نجیب رزاق گفت «همه» در مالزی به مخالفان رای داده‌اند و نه فقط مالای‌ها. او «سونامی چینی» را واژگان نژادپرستانه نامید.

دولت مالزی تقلب در انتخابات را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG