لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

تظاهرات گسترده علیه نخست‌وزیر مالزی


معترضات تصاویری از رزاق به شکل ابلیس در دست دارند
معترضات تصاویری از رزاق به شکل ابلیس در دست دارند

مالزی بار دیگر صحنه اعتراضات و تظاهراتی گسترده علیه نجیب رزاق، نخست‌وزیر آن کشور شده است؛ اعتراضاتی که این بار با انتشار گزارشی در مورد صدها میلیون دلار پول در حساب شخصی نخست‌وزیر آغاز شده است.

اعتراضات علیه رئیس هیئت دولت مالزی این بار با حمایت و حضور مستقیم یکی از بانفوذترین چهره‌های سیاسی پیشین مالزی، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین همراه شده است.

البته رزاق و محمد عملا از جبهه‌ سیاسی واحدی می‌آیند که زیر نفوذ عمده مالای‌های مسلمان، تحت نام‌های مختلف، طی دهه‌های گذشته و در پی استقلال مالزی قدرت را در دست دارد.

اما این بار ماهاتیر محمد ۹۰ ساله مستقیما به انتقاد از نجیب رزاق پرداخته و خواستار کناره‌گیری او از قدرت شده است.

موج تازه اعتراضات در مالزی علیه دولت در پی انتشار گزارشی در روزنامه وال‌استریت‌جورنال در مورد حساب شخصی نخست‌وزیر شدت گرفته است.

این روزنامه آمریکایی ماه گذشته مدارکی را منشتر کرد که نشان می‌دهند مبلغی نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار از سال ۲۰۱۳ میلادی تا کنون به حساب شخصی نجیب رزاق واریز شده است.

نخست‌وزیر مالزی این موضوع را رد کرده است.

اما وزیران کابینه او گفته‌اند برخی منابع در خاورمیانه «کمک‌های مالی سیاسی» به حساب او واریز کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید حسابی که مدارک منتشر شده در وال‌استریت‌جورنال به آن مربوط می‌شود، بسته شده و از وضعیت پولی که در آن بوده نیز خبری در دست نیست.

روز هشتم شهریور ماه ده‌ها هزار معترض برای دومین روز همچنان در خیابان‌های مرکزی کوالالامپور تجمع کردند.

روزنامه استار چاپ مالزی که خود روزنامه‌ای نزدیک به دولت توصیف می‌شود، می‌گوید معترضان با وجود باران‌های استوایی خیابان‌ها را ترک نکرده و همچنان به اعتراضات ادامه دارد.

رزاق در تازه‌ترین سخنرانی خود به مناسبت روز ملی مالزی در هشتم شهریور ماه، معترضان را گروهی که قصد دارند «تخم کین بکارند» توصیف کرده و گفته دولت او به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر ماهاتیر محمد به خبرنگاران گفته است او حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست، چون در آن صورت احتمالا به زندان خواهد افتاد.

XS
SM
MD
LG