لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

مالزی به محل سرنگونی هواپیما در اوکراین پلیس می‌فرستد


گل و کاغذنوشته‌ای با پرسش «چرا» در پایگاهی در هلند که اولین گروه از اجساد قربانیان به آنجا منتقل شده است
گل و کاغذنوشته‌ای با پرسش «چرا» در پایگاهی در هلند که اولین گروه از اجساد قربانیان به آنجا منتقل شده است

نخست‌وزیر مالزی می‌گوید بنا بر توافقی با شورشیان اوکراینی ده‌ها نیروی پلیس آن کشور برای حفاظت از بازرسان، به محل سرنگونی هواپیمای آن کشور اعزام می‌شوند؛ همزمان نخست وزیر هلند اعزام نیروی نظامی بین‌المللی به محل را «غیرواقع‌بینانه» نامیده است.

بنا بر بیانیه پنجم مرداد دفتر نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی، در پی توافقی که پیشتر با الکساندر بورودای، رهبر جدایی‌طلبان دونتسک، شده بود، نیروهای پلیس وارد محل سقوط هواپیمای سرنگون شده، می‌شوند.

شمار نیروهای پلیس مالزی که به محل اعزام می‌شوند ۶۸ نفر اعلام شده است.

هواپیمای خطوط مالزی در پی آنچه آمریکا و اوکراین شلیک موشک روسی «بوک» از سوی جدایی‌طلبان می‌نامند، در شرق اوکراین سرنگون شد، و همه ۲۹۸ سرنشین آن جان باختند.

روسیه، اتهام سرنگونی هواپیما را متوجه دولت اوکراین کرده است.

دولت اوکراین مکالمات ضبط‌شده‌ای دال بر شلیک جدایی‌طلبان به هواپیما منتشر کرده و اتهام‌های واردشده به خود را رد کرده است.

گروهی از بازرسان در محل سرنگونی هواپیما مشغول به انجام تحقیقات هستند، اما بنا به گزارش رسانه‌های مالزی آنها به دلیل درگیری‌های نظامی میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و نیروهای اوکراینی، نمی‌توانند به درستی برای جمع‌آوری مدارک و شواهد به کار خود بپردازند.

مالزی و غرب خواستار برقراری آتش‌بس فوری برای انجام تحقیقات شده‌اند.

از سوی دیگر مارک روته، نخست‌وزیر هلند، اعزام نیروهای نظامی بین‌المللی به محل سقوط هواپیما را برای مراقبت از آن، «غیرواقع‌بینانه» توصیف کرده است.

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا، پیشتر گفته بود ۴۹ نیروی نظامی این دو کشور قرار است به منطقه اعزام شوند.

۲۲۱ سرنشین هواپیمای سرنگون شده مالزی شهروند این دو کشور بودند.

به گفته مارک روته، هلند و هم‌پیمانان بین‌المللی آن به این نتیجه رسیده‌اند که این خطر واقعا وجود دارد که نیروهای نظامی خارجی اعزامی به محل، درگیر نبردها در اوکراین شوند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز یک‌شنبه حتی گروهی از افسران غیرمسلح هلندی و استرالیایی که قرار بود به محل سانحه بروند، به خاطر درگیری‌های شدید مناطق اطراف، مجبور شدند از سفر خود منصرف شوند.

هنوز قطعات هواپیما و نیز بخشی از باقی‌مانده اجساد قربانیان در محل سانحه وجود دارد که دسترسی به آن میسر نشده است.

نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی، در بیانیه خود گفته است که با رهبران استرالیا و هلند صحبت کرده و آنها موافقت کرده‌اند برای فرستادن نیروی پلیس به محل، با هم همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG