لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

هزاران نفر در اعتراض به حکم زیمرمن در آمریکا تظاهرات کردند


گروهی از معترضان در شیکاگو
گروهی از معترضان در شیکاگو
ده‌ها شهر آمریکا روز ۲۹ تیرماه، صحنه تظاهرات شهروندان معترض به حکم دادگاهی در فلوریدا بود، که در پی آن مردی که به نوجوان سیاه‌پوست غیرمسلحی شلیک کرده و او را کشته بود، تبرئه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز صدها نفر در خیابان‌های شیکاگو، میامی، لوس‌آنجلس و دیگر شهرهای آمریکا به خیابان‌ها آمدند.

راهپیمایان شعار «عدالت برای تریوان» سر می‌دهند.

تریوان مارتین نوجوان سیاه‌پوست قربانی این تیراندازی‌ست. جرج زیمرمن، متهم به قتل او گفته بود هفتم اسفندماه ۱۳۹۰، تریوان مارتین در مرکز شهر سنفورد فلوریدا به او حمله کرد و در نهایت موجب شد که جرج زیمرمن دست به سلاح ببرد و او را به قتل برساند. تریوان مارتین اسلحه‌ای در اختیار نداشت.

پس از آن‌که پلیس از بازداشت جرج زیمرمن بالافاصله پس از این واقعه خودداری کرد، ماجرا به رسانه‌ها کشیده شد. پلیس استدلال می‌کرد که این اقدام، دفاع شخصی بوده است.

به دنبال آن گروهی از شهروندان گفتند در این ماجرا انگیزه‌های نژادپرستانه وجود دارد و همین آغار اعتراضاتی شد. در نهایت دادگاه زیمرمن تشکیل شد و اعضای هیئت منصفه او را تبرئه کردند.

تنها ساعاتی پس از اعلام حکم دادگاه در شهرهای مختلف آمریکا راهپیمایی‌ها و تجمعاتی شکل گرفت که تا کنون ادامه داشته است.

چهره‌های مشهوری مانند بیونشه و جی زی، خوانندگان موسیقی عامه‌پسند نیز از جمله کسانی‌اند که به آن پیوسته‌اند.

در نیویورک، جایی که نزدیک به دو هزار معترض در یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های روز گذشته شرکت کرده بودند، برخی شعارهایی را حمل می‌کردند که می‌گفت: «فلوریدا را بایکوت کنید»، گروهی نیز تی‌شرت‌هایی با تصویر تریوان مارتین به تن داشتند.

هفته گذشته و زمانی که اعتراضات به حکم جرج زیمرمن آغاز شد، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای از شهروندان خواسته بود که «در آرامش بیاندیشند».

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به ضرورت «تغییر قوانین حمل اسلحه» گفته بود: «ما ملتی قانونمند هستیم و هیئت منصفه نظر خود را بیان کرده است».

باراک اوباما روز جمعه نیز در این مورد صحبت کرد و طرف کسانی را گرفت که می‌گویند تیراندازی در این مورد هیچ دلیل نداشت. اوباما همدلی خود را با خانواده مارتین نشان داد. او «قانون دفاع از خود» را که به قتل مارتین انجامیده است نیز زیر سوال برد. این قانون در ۳۰ ایالت آمریکا اجرا می‌شود؛ بر پایه آن تهدید جانی به شهروندان اجازه می‌دهد -برای نمونه- دست به سلاح ببرند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال گفته است که سیاه‌پوستان آمریکایی به خوبی از تبعیض نژادی‌ای که در اجرای قوانین جنایی وجود دارد، آگاهند.

موضوع تبعیض نژادی از جمله دلایلی‌ست که این روزها به اعتراضات در خیابان‌های آمریکا انجامیده است.
XS
SM
MD
LG