لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

اخوان‌المسلمین دعوت به تظاهرات در «جمعه خشم» کرد


دولت موقت، از روز گذشته وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است و وزارت کشور مصر به نیروهای امنیتی این کشور فرمان داده برای حمایت از مراکز امنیتی از «گلوله جنگی» استفاده کنند
دولت موقت، از روز گذشته وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است و وزارت کشور مصر به نیروهای امنیتی این کشور فرمان داده برای حمایت از مراکز امنیتی از «گلوله جنگی» استفاده کنند
جهاد حداد، سخنگوی گروه اخوان‌المسلمین مصر، در توئیتر خود از هواداران این گروه خواسته است تا در «جمعه خشم»، «از تمامی مسجدهای قاهره» به سوی «میدان رامسس» تظاهرات کنند.

میدان رامسس که از شلوغ‌ترین میدان‌های قاهره به شمار می‌رود در نزدیکی بزرگ‌ترین پایانه راه‌آهن مصر (پایانه رامسس) قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه که امروز، ۲۵ مرداد، این قول آقای حداد را نقل کرده است می‌گوید این فراخوان نگرانی‌ها را از افزایش خشونت‌ها در آن کشور بیشتر کرده است.

خشونت کم‌سابقه‌ای که روز چهارشنبه ۲۳ مرداد، در سرکوبی تجمعات هواداران محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده و اخوان‌المسملین، رخ داد، صدها قربانی برجای گذاشته است.

روز پنج‌شنبه نیز تنش‌ها فروکش نکرد و گزارش‌هایی از حملات به نیروهای امنیتی گزارش شده است.

دولت موقت، از روز گذشته وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و به همین دلیل مشخص نیست نیروهای امنیتی این بار در برابر راه‌پیمایی احتمالی هواداران مرسی دست به چه اقدامی بزنند.

به‌ویژه که وزارت کشور مصر به نیروهای امنیتی این کشور فرمان داده است برای حمایت از مراکز امنیتی و نظامی در صورت قرار گرفتن در معرض حمله معترضان، از «گلوله جنگی» استفاده کنند.

از سوی دیگر مشخص نیست هواداران محمد مرسی این‌بار در برابر خشونت‌ها چه واکنشی نشان دهند.

نیروهای دولتی در جریان سرکوبی تجمعات در روز چهارشنبه، گفته بودند که در میان لوازم یافت‌شده از هواداران مرسی، اسلحه سرد و گرم وجود داشته است.

سازمان ملل متحد از طرف‌ها در مصر خواسته است که «حداکثر خودداری» را از خود نشان دهند.

همزمان بریتانیا، استرالیا و فرانسه به طور مشترک خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع مصر شدند.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که انجام «همه کمک‌های» خود به مصر را از نو بررسی خواهد کرد.

پیشتر رئیس جمهوری آمریکا از توقف مانور نظامی مشترک با مصر خبر داده بود.

کارل بلت، وزیر خارجه سوئد نیز به خبرگزاری رویترز گفته است اتحادیه اروپا باید در برنامه کمک‌های خود به مصر، در واکنش به سرکوب خونین مخالفان، تجدید نظر کند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، رخدادهای روز چهارشنبه را «کشتار» نام نهاده است. ترکیه سفیر خود از قاهره را نیز فراخواند.

ناوی پیلای، مقام ارشد امور حقوق بشری سازمان ملل متحد خواسته است تا تحقیقاتی «مستقل»، «موثر» و «قابل اعتماد» در مورد رخدادهای روز چهارشنبه مصر انجام شود.

وزارت بهداشت مصر در آخرین آمار خود، شمار کشته شدگان روز چهارشنبه در سراسر مصر را ۶۳۸ نفر اعلام کرد. گروه اخوان المسلمین شمار کشته شدگان را بیش از ۲۶۰۰ نفر اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG