لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

لغو طرح «مهرآفرین»، درخواست برای توقف «مسکن مهر»


در حالی‌که هیئت دولت ایران تصمیم گرفت طرح استخدامی دولت محمود احمدی‌نژاد به نام «مهرآفرین» را لغو کند، وزیر راه و شهرسازی نیز خواسته است تا طرح «مسکن مهر» متوقف شود.

روز اول آبان ماه دولت ایران تصمیم گرفت تا طرحی را که دولت پیشین برای استخدام نزدیک به ۵۰۰ هزار کارمند ابلاغ کرده بود، با همه پیوست‌ها، اصلاحات و الحاقات بعدی آن، لغو کند.

در مصوبه تازه دولت حسن روحانی که روز چهارشنبه ابلاغ شد، هرگونه استخدام مازاد بر پیش‌بینی قانون برنامه پنجم توسعه و قانون مدیریت خدمات کشوری، تخلف و قابل تعقیب قضایی شمرده شده است.

اما اقداماتی که پیشتر «با رعایت قوانین و مقررات» انجام شده لغو نخواهد شد.

این طرح پیشتر نیز با مخالفت‌های دولت یازدهم روبه‌رو شده بود؛ توقف «مهرآفرین» از جمله نخستین دستوراتی بود که معاون حسن روحانی صادر کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، ۱۶ مرداد ماه در بخش‌نامه‌ای با اشاره به آن‌ چه «ایرادهای قانونی» طرح استخدامی دولت محمود احمدی‌نژاد نامیده بود، از تمام «وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و استانداری‌ها» خواست که از استخدام و جذب نیروی انسانی و تبدیل وضعیت کارکنان این دستگاه‌ها «اکیدا خودداری کنند».

این طرح استخدامی قبل از دولت با مخالفت برخی نمایندگان مجلس ایران روبه‌رو شده بود. احمد توکلی از جمله این نمایندگان بود که در مخالفت با آن گفته بود این موضوع «تغییرات بی‌شماری» را در ترکیب نیروی انسانی نهادهای دولتی اعمال می‌کند که به «آنارشیسم و هرج و مرج» در نظام اداری می‌انجامد.

از سوی دیگر غلامحسین الهام سخنگوی دولت پیشین نیز با انتقاد از خبرها در مورد لغو این طرح در تابستان گذشته گفته بود چنین کاری «بدعتی حقوقی» و «برخلاف قانون اساسی» است.

همزمان عباس آخوندی، وزير راه و شهرسازی دولت حسن روحانی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت خواست تا طرح مسکن مهر، که از آن به عنوان یکی از بزرگترين «طرح‌های عمرانی» به جای مانده از دولت محمود احمدی نژاد یاد می‌شود، متوقف شود.

طرح «مسکن مهر» که در دولت نهم پایه‌ریزی شده بود و از سیاست‌های اصلی دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رفت.

در اجرای این طرح، بنا بود سالانه تعداد یک میلیون و ‪۵۰۰‬ هزار واحد مسکونی یا زمین در سراسر ایران واگذار شود.

روز اول آبان وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته بود که طرح مسکن مهر به تنهایی مسئول نیمی از نقدینگی موجود در جامعه است.

آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز با انتقاد از اينکه بسياری از واحدهای مسکن مهر فاقد آب، برق و گاز هستند، گفته است «مسکن فقط چهار ديواری و خانه نيست».

عباس آخوندی همچنين گفت هم اکنون دولت با ۲۰۰ هزار واحد مسکونی فاقد امکانات وغير قابل سکونت مواجه است.

طرح مسکن مهر همواره از حمایت دولت پیشین برخوردار بوده که آن را برای اقشار کم‌درآمد جامعه ایران مفید می‌دانسته است.
XS
SM
MD
LG