لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

مرکل و رهبران بالکان در مورد بحران پناهجویان گفت‌وگو می‌کنند


گروهی از پناهجویان در چادرهایی گوشه خیابان‌های بلگراد، پایتخت صربستان
گروهی از پناهجویان در چادرهایی گوشه خیابان‌های بلگراد، پایتخت صربستان

صدر اعظم آلمان و رهبران کشورهای بالکان، روز پنج‌شنبه پنجم شهریور ماه، در وین گرد هم می‌آیند تا در مورد «گسترده‌ترین» بحران ناشی از پناه آوردن مهاجران به غرب، از زمان پایان جنگ دوم جهانی، گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این دیدار یک روز پس از آن انجام می‌گیرد که آنگلا مرکل گفت دولت مبتوعش با حملات به مهاجران و خشونت‌ها علیه آنها، مدارا نمی‌کند.

یک روز پیش از این امدادگران اروپایی، ۵۵ جسد را در انبار یک کشتی حامل پناهجویان در دریای مدیترانه یافتند.

این شمار از قربانیان به بیش از ۲۳۰۰ قربانی افزوده شده است، که از آغاز سال ۲۰۱۵ و با افزایش کم‌سابقه موج پناهجویان، به ساحل اروپا نرسیده‌اند. آنچه رسانه‌های اروپایی «گسترده‌ترین» بحران از این دست از زمان پایان جنگ دوم جهانی توصیف می‌کنند.

کشته شدن پناهجویان قایق‌سواری که تلاش می‌کنند از شمال آفریقا به جنوب اروپا برسند بخشی از کل بحران به شمار می‌رود.

نگهداری مهاجران، تصمیم‌گیری در مورد آینده آنها، تنش‌ها در داخل کشورهای اروپایی، حملات گروه‌های راست‌گرا به پناهجویان، درگیری‌ها میان خود مهاجران یا میان پلیس و پناهجویان بخش‌های دیگر از معضلات اخیر هستند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل به تازگی از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها خواسته تا «بردباری خود را افزایش داده و برای پایان دادن به بحران تلاش خیلی بیشتری بکنند».

مجارستان برای جلوگیری از ورود مهاجران به ساختن دیوار و حصار، استفاده بیشتر از نیروهای پلیس یا هلیکوپتر روی آورده است.

معاون وزیر خارجه جمهوری چک حتی از کشورهای عضو پیمان «شنگن» که رفت‌وآمد در مرزهای آن بدون کنترل انجام می‌شود، خواسته تا مرزهای خود را با استفاده از «نیروهای نظامی ناتو» ببندند.

از سوی دیگر اما آلمان که انتظار می‌رود در سال جاری محل حضور شمار بی‌سابقه ۸۰۰ هزار پناهجو شود، می‌گوید رویه درخواست‌ها را برای مهاجران و پناهجویان سوری تسهیل می‌کند.

جنگ داخلی سوریه که به آوارگی ده میلیون نفر در آن کشور انجامیده، به موج کسانی که تلاش می‌کنند خود را به اروپا برسانند، افزوده است.

کاخ سفید از تصمیم دولت آلمان استقبال کرده و باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در تماسی تلفنی، خانم مرکل را ستوده است.

هرچند رویکرد به این موضوع در خود آلمان یکسان نیست؛ با این همه نظرسنجی‌های شبکه دولتی «زد ‌د ‌اف» حاکی از آن است که ۶۰ درصد مردم آن کشور از تصمیم دولت حمایت کرده و معتقدند بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا قادر است، مامن شمار بیشتری پناهجو باشد.

XS
SM
MD
LG