لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

اوباما و مرکل از ایران خواستند تصمیم‌های ضروری را برای رسیدن به توافق بگیرد


اوباما و مرکل در مورد مذاکرات اتمی ایران گفت‌وگوی تلفنی داشتند
اوباما و مرکل در مورد مذاکرات اتمی ایران گفت‌وگوی تلفنی داشتند

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از ایران خواسته‌اند تا تصمیم‌های لازم را برای رسیدن به توافقی جامع در مورد برنامه اتمی‌ خود بگیرد.

رهبران این دو کشور، هفتم فرودین ماه، در رابطه با گفت‌وگوهای کشورهای عضو گروه موسوم به ۵+۱ و ایران، که تازه‌ترین دور آن در لوزان سوئیس در جریان است، تلفنی صحبت کردند.

روز جمعه، يک مقام وزارت خارجه آمريکا نیز ابراز اميدواری کرد که تماس‌های حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران با سران کشورهای گروه ۱+۵، نشانه آمادگی این کشور برای گرفتن «تصميم‌های دشوار» برای رسیدن به توافق هسته‌ای باشد. [جزئیات بیشتر را در این مورد بخوانید]

کاخ سفید آمریکا، در بیانیه‌ای در مورد تماس تلفنی مرکل و اوباما، می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا و صدر اعظم آلمان «بر تعهد خود برای رسیدن به توافقی طولانی مدت و جامع، که کاملا و به شکل قابل تائید، صلح‌آمیز بودن جزء جزء برنامه اتمی ایران را ثابت کند، تاکید کرده‌اند. در حالی‌که ایران باید تصمیم‌های ضروری را برای حل برخی از مسائل باقی‌مانده بگیرد».

یک مقام غربی نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری رویترز گفته است که موضوع سانتریفیوژها و غنی‌سازی اورانیوم، همچنان به طور کلی، «سخت‌ترین موضوع حل‌نشده» مذاکرات هستند.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان: هر ساعتی که می‌گذرد چشم‌های بیشتری به این هتل (محل مذاکرات) خیره می‌شود تا ببینند که آیا ماراتون اتمی به پایان خود خواهد رسید؟

در عین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، که برای دیداری در واشینگتن حضور داشت، گفته است طرف‌ها بیش از نیمی از راه را برای رسیدن به توافق طی کرده‌اند.

آقای هاموند از سوی دیگر گفته است در صورتی که «هرگونه چشم‌اندازی از پیشرفت» در گفت‌وگوها دیده شود، به لوزان سوئیس می‌رود، چرا که نمی‌خواهد به آنجا برود «فقط برای اینکه دو روز را در اتاق هتل بگذراند».

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام آمریکایی می‌گوید وزیران خارجه کشورهای دیگر عضو گروه ۵+۱، «طی روزهای آینده و همین‌که برنامه کاری آنها اجازه دهد، به سوئیس می‌آیند».

خبرگزاری ریانووستی روسیه می‌گوید سرگئی لاوروف بنا دارد تا عصر روز یک‌شنبه به لوزان برود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر با همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

XS
SM
MD
LG