لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

بحران اوکراین؛ مرکل و اوباما رو در رو گفت‌وگو می‌کنند


اوباما و مرکل، روز جمعه (به وقت آمریکا) در کاخ سفید دیدار خواهند کرد
اوباما و مرکل، روز جمعه (به وقت آمریکا) در کاخ سفید دیدار خواهند کرد
در حالی‌که تنش‌ها میان غرب و روسیه بر سر اوکراین به طور کم‌سابقه‌ای طی دهه‌های گذشته بالا گرفته، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به آمریکا سفر کرده است تا با رئیس‌جمهوری آن کشور رو در رو در مورد آن به گفت‌وگو بنشیند.

خانم مرکل که رهبر پرجمعیت‌ترین کشور و بزرگ‌ترین صنعت اتحادیه اروپا و نیز چهارمین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است، قرار است روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت ماه با باراک اوباما در کاخ سفید گفت‌وگو کند.

بنا بر گزارش‌ها انتظار می‌رود دو طرف در مورد دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه مسکو، به دلیل آنچه غرب نقش آن در بحران اوکراین می‌داند، مذاکره کنند.

خبرگزاری آلمان به گفته یک سخنگوی کاخ سفید آمریکا اشاره کرده است که مرکل و اوباما «هماهنگی‌های نزدیک خود را در مورد تحریم‌هایی که بها را برای روسیه به خاطر تجاوز ادامه‌دار آن به تمامیت ارضی اوکراین و کوتاهی آن در اجرای توافق ژنو، بالا می‌برد، صحبت می‌کنند».

اشاره به توافقی است که در ۱۷ آوریل میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا برای کاهش تنش‌ها در اوکراین شکل گرفت و بخشی از آن خواستار خلع سلاح شبه‌نظامیان و خروج جدایی‌طلبان از ساختمان‌هایی که در مناطق شرقی اوکراین اشغال کرده‌اند، بود. آنچه رخ نداد و عملا فعالیت جدایی‌طلبان هوادار روسیه نیز افزایش پیدا کرد. غرب می‌گوید روسیه در جلوگیری از این فعالیت‌ها کوتاهی کرده است.

جی کارنی، یکی دیگر از سخنگویان کاخ سفید، نیز به خبرنگاران گفته است هیچ شکی وجود ندارد که محور گفت‌وگوها، موضوع اوکراین خواهد بود.

رسانه‌های آمریکایی نیز از محوریت گفت‌وگوها بر سر روسیه میان اوباما و مرکل سخن گفته‌اند.

بحران اوکراین، بدترین تنش میان غرب و روسیه از زمان پایان جنگ سرد ارزیابی شده است.

آنگلا مرکل نخستین رهبر اروپایی است، که از وقتی تنش‌ها در آن کشور بالا گرفته، از واشینگتن دیدار می‌کند.

صدراعظم آلمان پیش از سفر خود به آمریکا به خبرنگاران گفته بود از طریق کانال‌های گوناگون با مقام‌های روسی در ارتباط است، اما افزود که «همزمان آمادگی برای اعمال تحریم‌ها وجود دارد».

آلمان نزدیک به یک سوم گاز طبیعی که نیاز دارد را از روسیه وارد می‌کند و هزاران شرکت آن کشور در روسیه مشغول به کار هستند.

صدراعظم پیشین آلمان، گرهارد شرودر، رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت‌هایی است که به گازپروم روسیه وابسته است.

نشریه آمریکایی و مشهور «کریسچین ساینز مونیتور» در مقاله‌ای پیرامون سفر مرکل به آمریکا، سیاست‌های آلمان را نه تنها دارای ظرفیت حفظ توازن میان قدرت‌هایی چون ایالات متحده و روسیه دانسته که از آن کشور به عنوان «قدرتی در حال طلوع» یاد کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، موضوع شنودهای ارتباطی در آمریکا یا روابط تجاری نیز از دیگر مسائلی‌اند که میان رهبران دو کشور مطرح می‌شوند.
XS
SM
MD
LG