لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۱

سقوط هواپیمای روسی؛ «ثبت تشعشع»، «تکذیب برخورد جسم خارجی»


یکی از اعضای خانواده مسافری که جان خود را در پی سقوط هواپیمای روسی از دست داده است
یکی از اعضای خانواده مسافری که جان خود را در پی سقوط هواپیمای روسی از دست داده است

برخی رسانه‌ها می‌گویند یک ماهواره آمریکایی در زمانی که هواپیمای روسی بر فراز آسمان مصر از صفحه رادار ناپدید شده، یک تشعشع ثبت کرده است.

خبرگزاری رویترز از سوی دیگر از قول یکی از محققان سانحه می‌گوید جسم خارجی به هواپیما برخورد نکرده است.

مجموعه گزارش‌ها و گفته‌های ضد و نقیضی در مورد احتمال یا احتمالات مربوط به شکل‌گیری سانحه هواپیمای شرکت «متروجت» مطرح شده است.

همه این‌ها در حالی‌ست که گفته می‌شود برای ارائه علت دقیق سقوط هواپیما با ۲۲۴ سرنشین هنوز خیلی زود است.

ایرباس ۳۲۱ هواپیمایی متروجت (با نام دیگر: کاگلایماویا) ۹ آبان ماه در صحرای سینای مصر سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

شبکه خبری سی‌بی‌اس از قول یکی از خبرنگاران امور امنیتی خود نقل کرده است که یک ماهواره مادون‌قرمز ایالات متحده، در زمان ناپدید شدن هواپیما، یک تشعشع را در آسمان محل سانحه ثبت کرده است.

اطلاعات در این مورد هنوز در دست بررسی قرار دارند؛ دلایل چنین تشعشع احتمالی می‌تواند برای نمونه انفجار بمب یا انفجار مخزن سوخت در پی یک ایراد فنی باشد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید یک منبع آشنا به تحقیقات در مورد سانحه ایرباس، برخورد جسم خارجی و نیز ارسال پیام هشدارآمیز خلبان را رد کرده است.

رویترز می‌گوید این منبع جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. همین مقدار نیز بر اساس تحقیقات اولیه از جعبه سیاه هواپیما به دست آمده است.

جعبه سیاه در بر گیرنده اطلاعات و مکالمات داخل کابین و از مهم‌ترین منابع لازم برای یافتن دلیل یا دلایل سانحه دیدن یک هواپیما است.

دولت مصر می‌گوید کارشناسان آن کشور و روسیه همراه کارشناسان شرکت ایرباس از فرانسه و آلمان و نیز گروهی از ایرلند در حال آزمودن محتویات «جعبه سیاه» هستند.

یکی از مدیران خطوط هوایی متروجت، ۱۱ آبان‌ماه، گفته بود که تنها توضیح منطقی برای دلیل سقوط هواپیمای روسیه در مصر، «تأثیر عوامل خارج از بدنه هواپیما» است.

اما این گفته‌ها خود با واکنش مقام‌های هوانرودی روسیه مواجه شده است.

الکساندر نرادکو به خبرگزاری دولتی روسیه، اسپوتنیک، گفته است «هنوز خیلی زود است که دلیل سقوط هواپیما را مشخص کرد. من از سازمان‌های هوانوردی می‌خواهم تا از اعلام زودهنگام نتیجه خودداری کنند».

پیتر گولز، کارشناس هوانوردی شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید این موضوع که هواپیما متلاشی شده، خود به محدود شدن احتمالات در مورد سقوط آن کمک می‌کند، اما هنوز سناریوهای بسیاری باقی‌ست.

موضوع متلاشی شدن هواپیمای متروجت پیش از سقوط را یک مقام هوانوردی روس، ۱۰ آبان ماه، اعلام کرده بود. تصاویر اولیه از محل سانحه نیز نشان می‌دهد که قطعات هواپیما در نقاط مختلفی و در گستره نسبتا زیادی روی زمین افتاده است.

در پی سقوط ایرباس متروجت، بیانیه‌ای موسوم به گروه «حکومت اسلامی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن ادعا شده بود آنها هواپیما را ساقط کرده‌اند.

مصر این ادعا را رد کرده است.

جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، ۱۱ آبان ماه گفت، هنوز شواهد مستقیمی از مداخله تروریستی در سقوط هواپیمای روسیه بر فراز صحرای سینا در دست نیست. هر چند او هیچ احتمالی را رد نمی‌کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز گفته است هنوز هیچ فرضیه‌ای را نمی‌توان کنار گذاشت.

ای ۳۲۱ خطوط هواپیمایی متروجت روسیه، مسافرانی را از شرم‌الشیخ به سن‌پترزبورگ می‌برد. ۲۳ دقیقه پس از فراز گرفتن، در ارتفاع ۳۱ هزار پایی از صفحه رادار ناپدید شده است. این ارتفاع به ارتفاع «کروز» موسوم است که قرار گرفتن در مسیر معمول برای پرواز است و بسیاری از هواپیماها در هنگام «کروز» بر «اتوپایلوت» یا خلبان خودکار قرار می‌گیرند.

۲۰۹ تن از مسافران هواپیما روس بودند، چهار نفر از اوکراین و یک نفر نیز شهروند بلاروس بود. شهروندی سه مسافر دیگر مشخص نیست.

رسانه‌های روسی گزارش داده‌اند که کشته شدن گردشگران آن کشور، شمار زیادی کودک بی‌سرپرست برجای گذاشته، چرا که بسیاری از گردشگران فرزندان خردسال خود را به اعضای خانواده یا نزدیکان سپرده بودند.

XS
SM
MD
LG