لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

ده‌ها کشته در یکی از شدیدترین درگیری‌ها علیه کارتل‌ها در مکزیک


پلیس می‌گوید در مزرعه با حمله مردان مسلح روبه‌رو شده است
پلیس می‌گوید در مزرعه با حمله مردان مسلح روبه‌رو شده است

نیروهای دولتی مکزیک در حمله‌ای به مزرعه‌ای که بنا بر گزارش‌ها محل تجمع اعضای یک کارتل مواد مخدر بود، طی یکی از خونین‌ترین درگیری‌های پلیس و قاچاقچیان مواد مخدر در آن کشور، ۴۲ مظنون را کشته‌اند.

یک نیروی پلیس نیز در این درگیری کشته شده است.

رسانه‌ها می‌گویند درگیری اول خرداد، یکی از شدیدترین‌ها طی یک دهه گذشته و در نبردها میان نیروهای دولتی و قاچاقچیان مواد مخدر بوده است.

از سال ۲۰۰۷ میلادی تا کنون درگیری‌های شدید در مکزیک علیه کارتل‌ها و گاه میان خود کارتل‌های مواد مخدر و خشونت‌های حواشی آن بیش از ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

سربازرس امنیت ملی مکزیک، مونته الخاندرو روبیدو، گفته است حمله و تیراندازی‌های روز جمعه سه ساعت به درازا کشیده است و تنها یک پلیس در آن کشته و یک نفر دیگر نیز زخمی شده است.

انریکو پنا نیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک که قدرت را از سال ۲۰۱۲ در دست گرفته است، وعده داده شدیدا با کارتل‌های مواد مخدر مبارزه کند.

به گفته مقام‌های دولتی، کشته‌‌شدگان تازه‌ترین درگیری، مظنون به عضویت در کارتل «نسل نوی خالیسکو» بودند.

ایالت خالیسکو در غرب مکزیک قرار دارد و مرکز آن، گوادالاخارا، دومین شهر بزرگ آن کشور است.

به گفته الخاندرو روبیدو، درگیری‌ها پس از آن شروع شد که نیروهای امنیتی پس از ورود به مزرعه با تیراندازی مردان مسلح روبه‌رو شده‌اند.

سه مظنون بازداشت شده و ۳۹ قبضه اسلحه و یک قبضه نارنجک‌انداز، در محل کشف شده است.

به دلیل شمار بالای کشته‌شدگان، کمیسیون ملی حقوق بشر مکزیک به محل اعزام شده است.

در ماه ژوئن سال گذشته، نیروهای دولتی مکزیک ۲۲ عضو یک گروه تبه‌کار را در مرکز مکزیک کشتند. اما خبرگزاری رویترز می‌گوید در تحقیقاتی در مورد این درگیری، گفته شد دست‌کم نیمی از کشته‌شدگان، «اعدام» شده بودند. آنچه انتقادهایی را متوجه دولت کرد.

خبرگزای فرانسه می‌گوید عملیات علیه کارتل خالیسکو از اول ماه مه (سه هفته پیش) شروع شده است. در همان آغاز این عملیات، هفت سرباز و یک زن پلیس، در حمله با «آرپی‌جی» به یک هلیکوپتر نیروهای دولتی، به دست تبه‌کاران کشته شده بودند.

XS
SM
MD
LG