لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

یک محموله خطرناک رادیواکتیو در مکزیک ربوده شد


در دسامبر سال ۲۰۱۳ نیز دزدان کامیونی مملو از کوبالت ۶۰ را از یک مرکز درمانی سرطان در نیومکزیکو، پایتخت، ربودند؛ آنچه پای دولت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم به میدان آورد
در دسامبر سال ۲۰۱۳ نیز دزدان کامیونی مملو از کوبالت ۶۰ را از یک مرکز درمانی سرطان در نیومکزیکو، پایتخت، ربودند؛ آنچه پای دولت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم به میدان آورد

مقام‌های مکزیک در پی ربوده شدن یک محموله بالقوه مرگبار رادیواکتیو، فرمان «هشدار» در چند ایالات آن کشور صادر کرده و خواستار حفاظت از غیرنظامیان شده‌اند.

ماده رادیو اکتیو ربوده شده ایریدیم ۱۹۲ است که بنا بر بیانیه ۲۶ فروردین وزارت کشور مکزیک، روز دوشنبه گذشته از کامیونی در شهر جنوبی کاردناس به سرقت رفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت کشور مکزیک در ایالت‌های تاباسکو، کامپه‌چه، چیاپاس، اوخاکا و براکروز، برای مسئولان امدادی، پلیس فدرال، نیروهای ارتش و تفنگداران دریایی، فرمان هشدار صادر کرده است.

ماده ربوده شده به طور معمول در رادیوگرافی صنعتی کاربرد دارد.

ایریدیوم ۱۹۲ از مواد رادیواکتیوی‌ست که ربوده شدن یا ناپدید شدن آن در کشورهایی مانند ایالات متحده، نگرانی‌هایی را سبب می‌شود. نشریه نیویورکر می‌گوید بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ میلادی، این ایزوتوپ عمده مواد ناپدید یا ربوده شده رادیواکتیو در آمریکا را که برای ساخت یک بمب کافی بود، در بر می‌گرفت.

وزارت کشور مکزیک گفته است چنانچه در حفاظت از ایریدوم ربوده شده مراقبت کافی به عمل نیاید «می‌تواند در زمانی کوتاه (چند دقیقه یا چند ساعت)، به جراحت دائمی افرادی که به آن دسترسی دارند یا با آن در تماس هستند، بیانجامد».

این تازه‌ترین، اما نه تنها موردی‌ست که مواد رادیواکتیو در مکزیک ربوده می‌شوند.

پیشتر در دسامبر سال ۲۰۱۳، دزدان کامیونی مملو از کوبالت ۶۰ را از یک مرکز درمانی سرطان در نیومکزیکو، پایتخت، ربودند. اما در آن زمان گزارش شده بود که سارقان از محتویات آنچه ربوده‌اند اطلاعی نداشتند.

سرقت سال ۲۰۱۳ باعث شد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار ویژه‌ای را برای مواد «فوق خطرناک» صادر کرده و دولت آمریکا خود وارد نظارت بر اوضاع شود.

XS
SM
MD
LG