لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

یکی از مسافران پرواز سرنگون شده ام‌اچ ۱۷ «ماسک اکسیژن داشت»


در حالی‌که در گزارش‌های اولیه از سقوط هواپیمای مالزی بر فراز آسمان اوکراین گفته شده است، مسافران در پی اصابت «اجسامی با سرعت بالا» احتمالا در دم کشته شده‌اند، وزیر خارجه هلند می‌گوید یکی از مسافران بر صورت ماسک اکسیژن داشته است؛ آنچه این پرسش جدید را مطرح می‌کند که آیا مسافران می‌دانستند چه اتفاقی در حال افتادن است.

البته دفتر دادستانی ملی هلند گفته است ماسک اکسیژن دور گردن یک مسافر مرد بوده و بر صورت او قرار نداشته است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس از قول سخنگوی دادستانی هلند، ویم ده‌بورین، نقل کرده است که آزمایش‌های دی‌ان‌ای و نمونه‌برداری از اثر انگشت چیزی را نشان نمی‌دهند؛ در نتیجه مشخص نیست چه زمانی و چگونه ماسک دور گردن مسافر پیچیده شده است.

به گفته دادستانی هلند، هیچ‌یک از دیگر مسافران ماسکی بر صورت نداشته‌اند.

پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی در شرق اوکراین -درحالی‌که ۱۷ ژوئیه از آمستردام راهی کوالالامپور بود- سرنگون شد و همه ۲۹۸ سرنشین آن کشته شدند.

این اتفاق، در گرماگرم جنگ داخلی اوکراین، پرسش‌های بسیاری را مطرح کرد.

بازرسان هلندی -کشوری که بیشترین شمار مسافران را در هواپیما داشته است- می‌گویند بوئینگی که سقوط کرده در پی اصابت «اجرامی با سرعت بالا» سرنگون شده است.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند هواپیما مورد اصابت موشک قرار گرفته است. شواهد و مدارکی از سوی دولت اوکراین دال بر اینکه شورشیان هوادار روسیه این موشک را پرتاب کرده‌اند منتشر شده است.

گفته شده بود که مسافران در پی برخورد «اجرام» یاد شده، فرصت هیچ کاری را نداشته‌اند و به احتمال زیاد حتی نمی‌دانسته‌اند چه اتفاقی افتاده است.

فرانس تیمرمانس، وزیر خارجه هلند، ۱۶ مهر ماه در برنامه تلویزیونی هلند گفته بود یکی از مسافران بر صورت ماسک داشته است.

افشای چنین چیزی انتقادها و اعتراضاتی را سبب شده است؛ یکی از وکیلان خانواده‌های قربانیان به تلویزیون هلند گفته است «مردم وقتی چنین چیزی را می‌شوند به حیرت می‌افتند که آیا اطلاعات دیگری هم وجود دارد که در اختیار آنها گذاشته نشده است».

به گزارش آسوشیتدپرس وزیر خارجه هلند پس از گفته‌های خود در بیانیه‌ای از آنها پوزش خواسته و توضیح داده است که به هیچ وجه قصد ندارد بر رنج بستگان قربانیان این سانحه بیافزاید.

سخنگوی دادستانی هلند گفته است دلیل فاش نساختن موضوع ماسک این بوده که تحقیقات در این مورد هنوز ادامه داشته است.

قرار است گزارش نهایی در مورد سقوط پرواز شماره ۱۷، تابستان آینده منتشر شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز از قول جورج بایبل، یک کارشناس پزشکی قانونی در آمریکا، می‌گوید احتمال اینکه ماسک در زمان سانحه خودش دور گردن مسافر پیچیده شده باشد کم است. از سوی دیگر اما او این احتمال را رد نمی‌کند که ماسک پس از سانحه بر صورت مسافر قرار گرفته باشد.

XS
SM
MD
LG