لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

پوتین دادگاه بین‌المللی برای ام‌اچ۱۷ را «نابه‌هنگام» نامید


در حالی‌که مقام‌های غربی از تشکیل دادگاهی بین‌المللی برای بررسی و محاکمه کسانی که در سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی بر فراز آسمان اوکراین نقش داشتند، حمایت کرده‌اند، رئیس‌جمهوری روسیه آن را «نابه‌هنگام» توصیف کرد.

روز جمعه ۲۶ تیر ماه، فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا، از درخواست تشکیل دادگاه برای تعقیب مسببان سرنگونی هواپیمای پرواز ام‌اچ ۱۷ مالزی، حمایت کرد.

اعلام حمایت او در آستانه سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری انجام می‌شود که قرار است مراسم یادبودی به خاطر آن، روز جمعه، در هلند و اوکراین برگزار شود.

هلند بیشترین شمار مسافران پرواز شماره ۱۷ خطوط هوایی مالزی را داشت و اوکراین، کشوری‌ست که هواپیما در شرق آن، جایی که بحران میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان هوادار مسکو ادامه دارد، سرنگون شد.

کشورهای غربی، جدایی‌طلبان را متهم به استفاده از سلاح روسی و سرنگونی هواپیمای مسافربری کرده‌اند. روسیه دخالت در اوضاع اوکراین را رد می‌کند.

تمام ۲۹۸ سرنشین هواپیما در این رخداد کشته شدند.

مالزی، ۱۱ تیر ماه، به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داده بود که قصد دارد برای محاکمه کسانی که در سرنگون کردن هواپیمای پرواز شماره ۱۷ (ام‌اچ ۱۷) آن کشور بر فراز اوکراین نقش داشتند، از شورای امنیت اجازه تشکیل یک دادگاه بین‌المللی را بگیرد.​ [بیشتر بخوانید]

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ۲۵ تیر ماه در تماسی با نخست‌وزیر هلند، به او گفت تشکیل چنین دادگاهی «پیش از موقع» و همراه با نتیجه‌ای معکوس است.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای در این رابطه گفته است هر گونه تصمیمی باید کامل، مستقل و بدون پیش‌داوری گرفته شود و از آنچه -به توصیف مسکو «رسانه‌های سیاسی‌شده» از این رخداد گزارش می‌دهند، انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک روته، نخست‌وزیر هلند، گفته است تشکیل چنین دادگاهی «بهترین ضمانت برای همکاری همه کشورها» در جست‌وجوی عدالت برای خانواده قربانیان است.

XS
SM
MD
LG