لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۷

معاون امور زنان ریاست‌جمهوری ایران: آزمون استخدامی اخیر تبعیض‌آمیز است


معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان می‌گوید در تدوین برنامه ششم توسعه در سال جاری خورشیدی، «باید جایگاه شایسته زنان لحاظ شود»
معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان می‌گوید در تدوین برنامه ششم توسعه در سال جاری خورشیدی، «باید جایگاه شایسته زنان لحاظ شود»

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان، با انتقاد از اطلاعیه آزمون استخدامی متمرکز دولت از سوی سازمان‌های «مدیریت و برنامه‌ریزی» و «سنجش»، می‌گوید در آن تبعیض‌های جنسیتی صورت گرفته که «مطابق وعده‌های رئیس‌جمهوری نیست».

در میانه فرودین ماه، رسانه‌های ایران از اطلاعیه مشترکی خبر داده بودند، که سازمان‌های «مدیریت و برنامه‌ریزی» و «سنجش»، برای استخدام در ۱۳ سازمان دولتی منتشر کرده‌اند و در آن کم‌تر از یک درصد از سهمیه صرفا برای زنان است.

در این اطلاعیه از میان ۲ هزار و ۲۸۴ سهمیه استخدامی، ۸۲ درصد از فرصت‌ها صرفا برای مردان، ۵۰۰ سهمیه مشترک و ۱۶ سهمیه نیز صرفا برای زنان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، خانم مولاوردی، ۲۲ فروردین ماه در تهران گفت این سهمیه‌بندی «مطابق با وعده‌های رئیس‌جمهوری نیست».

به گفته این مقام دولتی در تدوین برنامه ششم توسعه در سال جاری خورشیدی «باید جایگاه شایسته زنان لحاظ شود».

روزنامه شرق، چاپ تهران، در گزارشی در مورد اطلاعیه سازمان مدیرت و سازمان سنجش، گفته بود، سهمیه‌بندی اخیر در حالی صورت گرفته است که در ایران «نرخ بیکاری زنان، دو برابر مردان است».

خبرگزاری ایسنا با اشاره به مرکز آمار ایران گفته است «نرخ بیکاری در میان مردان ۸.۷ درصد و در میان زنان ۲۰.۳ درصد محاسبه شده است.»

شهیندخت مولاوردی
شهیندخت مولاوردی

سازمان‌هایی که اطلاعیه استخدامی برای آنها منتشر شده از جمله عبارتند از وزارت امور اقتصاد و دارایی، دیوان عدالت اداری، سازمان امور مالیاتی، سازمان پزشکی قانونی یا سازمان ثبت احوال و سازمان‌های علمی و تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید دیوان عدالت اداری از جمله معدود سازمان‌هایی‌ست که در فهرست منتشر شده، در همه رشته‌های استخدامی، زنان و مردان را به شکل تقریبا مساوی می‌پذیرد.

روزنامه شرق می‌گوید سازمان‌هایی مانند سازمان امور مالیاتی، سازمان پزشکی‌ قانونی، سازمان دامپزشکی یا سازمان علمی و تحقیقات وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری از جمله سازمان‌هایی هستند که بیشترین سهمیه را صرفا به مردان اختصاص داده‌اند. برای نمونه مرکز اورژانس تهران تمامی سهمیه استخدامی ٢١٢ نفری خود را صرفا به مردان اختصاص داده است.

خانم مولاوردی در سخنان خود در روز شنبه به سرمایه گذاری برای تحقیق زنان اشاره کرده و گفته است: باید به این مسئله به عنوان یک فرصت نه یک هزینه پرداخته شود و در صورتیکه زنان پاسخ درست را دریافت نکنند این موضوع به سرخوردگی آنها منجر خواهد شد.

پیشتر، در سی‌ام فروردین ماه سال گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن «غلط» دانستن «برابری جنسی زن و مرد» گفته بود که مسئله زنان را جدا از خانواده نمی‌توان بررسی کرد.

ایران در حال حاضر به عضویت هیئت رئیسه نهاد «زنان سازمان ملل» انتخاب شده است.

ایالات متحده از جمله مخالفان چنین کاری، روز جمعه با انتقاد مجدد از کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی در امور زنان، رأی‌گیری در این مورد را «کاملاً نابه‌جا» دانسته بود.

XS
SM
MD
LG