لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

خبرگزاری‌های ایران: مراکش به‌زودی برای ایران سفیر تعیین می‌کند


نمایی از ورودی کاخ پادشاهی مراکش
نمایی از ورودی کاخ پادشاهی مراکش

خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از رسانه‌های منطقه‌ای می‌گویند مراکش پس از شش سال، به زودی برای نمایندگی خود در تهران «سفیر تعیین می‌کند».

خبرگزاری مهر از قول صلاح‌الدین مزوار، وزیر خارجه مراکش، می‌گوید «کانال‌های دپلماتیک رباط و تهران گشوده شده است» و «مراکش در اسرع وقت سفیر خود در تهران را تعیین خواهد کرد».

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز ۱۵ آبان، همین خبر را از گزارشی از «عربی‌پرس» نقل گرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران وزارت خارجه مراکش گفته است سفرای جدید، از جمله سفیر در تهران، در چهارچوب «ساختار جدید دستگاه دیپلماسی و متناسب با هر کشور انتخاب می‌شوند».

آخرین باری که روابط دیپلماتیک ایران و مراکش قطع شد در پایان سال ۱۳۸۷ بود.

در آن زمان وزارت خارجه مراکش در بیانیه‌ای کوتاه، سفارت ايران در رباط را متهم به تلاش برای «تغییر بینادهای مذهبی پادشاهی مراکش» کرده بود.

آن تنش خود در پی دور تازه‌ای از تنش‌ها بین ایران و بحرین رخ داده بود.

مراکش از بحرین حمایت کرده بود و ایران در واکنش سفیر آن کشور را فراخوانده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر خارجه مراکش از احضار سفیر انتقاد کرده و گفته بود «دچار بهت و حیرت» شده است.

وزارت خارجه مراکش به سفیر ایران گفته بود «در حالی‌که اکثريت کشورهای عربی در اين مناقشه ديپلماتيک جانب بحرين را گرفته‌اند، روشن نيست چرا ايران با احضار کاردار مراکش در تهران فقط از رباط انتقاد کرده است.»

البته تنش‌ها در روابط تهران و رباط پس از انقلاب بهمن ۵۷ بی‌سابقه نیست.

روابط دیپلماتیک دو کشور در همان سال‌های نخستین انقلاب، و در پی حضور محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران، در مراکش، پس از خروج از کشور، به صورت کامل قطع شده بود.

در نهایت پس از قطع روابط در سال ۱۳۸۷، ایران در بهمن ماه سال گذشته، در پی روی کار آمدن دولت حسن روحانی، برای مراکش سفیر تعیین کرد. محمد تقی موید، سفیر فعلی ایران در رباط است.

XS
SM
MD
LG