لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

وام مسکن در کلان‌شهرهای ایران به «۵۰ ميليون تومان» افزايش يافت


ساخت‌وساز خانه‌های جدید در تهران
ساخت‌وساز خانه‌های جدید در تهران

سخنگوی دولت ایران از مصوبه هیئت دولت برای افزایش وام مسکن زوج‌های جوان در کلان‌شهر‌ها، به ۵۰ میلیون تومان، خبر داده است.

به گفت محمد باقر نوبخت این وام برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفر جمعیت به ۴۰ میلیون و برای شهرهای کوچک‌تر به ۳۰میلیون افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد باقر نوبخت روز چهارشنبه ۲۳ مهر از مصوبه هیات وزیران برای ساخت سالانه ۳۰۰ هزار مورد و جمعا یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی ظرف ۶ سال آینده خبر داد.

او گفته است: «احداث این واحدهای مسکونی برای زوج‌های جوان، افراد کم درآمد و زنان بی‌سرپرست با اولویت خواهد بود.»

شورای پول و اعتبار سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ افزایش وام خرید و ساخت مسکن به مبلغ ۳۵ میلیون و پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی تامین مسکن زوج‌های جوان را تصویب کرده بود.

مصوبه جدید هیئت دولت ایران درحالی منتشر شده است که عباس آخوندی، وزﯾﺮ راه و شهرسازی ایران، بهمن ماه سال گذشته گفته بود بانک مسکن، ٣ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﯿﺰان وام‌دهی، وام داده اﺳﺖ و «۱۰۰ درصد ورشکسته است».

سخنگوی دولت همچنین خبر داد که درجلسه روز چهارشنبه هیئت دولت گزارش سازمان سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده که براساس آن ازسال ۸۴ تا ۹۲ بیش از ۴۰۰ هکتار زمین به صورت غیر قانونی تصرف شده است.

آقای نوبخت تصریح کرد: «این پرونده‌ها از سال ۸۸ توسط برخی از جریان‌ها مخفی شده بود که خوشبختانه همکاران در حفاظت محیط زیست شناسایی کردند و با همکاری قوه قضاییه در اجرای حکم، اقدامات لازم انجام می‌شود.»

تصویب لایحه اجاره و استملاک اتباع و دولت‌های خارجی

سخنگوی دولت همچنین از تصویب لایحه «اجاره و استملاک اتباع و دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین المللی» خبر داده است.

آقای نوبخت گفت: «قبلا این اجاره و استملاک تابع آیین نامه‌ای بود که در سال ۲۸ تدوین شده بود و قانون آن برای سال ۱۳۴۲ بود، با توجه به این لایحه می‌توانیم امکان تردد و اسکان گردشگران را فراهم کنیم.»

او اشاره‌ای به جزئیات این لایحه نکرد و درعین حال اظهار امیدواری کرد که با تصویب آن امکان جذب گردشگران خارجی فراهم شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر در این لایحه مواردی چون شرایط اجاره و مالکیت نمایندگی‌های دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌‌المللی و تشریفات ناظر به آن و معافیت از پرداخت مالیات، عوارض و حق‌الثبت در خرید، فروش و اجاره تعیین شده است.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود از اختصاص تسهیلات ودیعه اسکان موقت برای ساکنان بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد و گفت که این ودیعه در کلانشهر‌ها تا سقف ۲۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۵ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها ۱۰ میلیون تومان داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسکا نیوز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، نیز که در مصاحبه آقای نوبخت حضور داشت، گفته است که ۲۰ میلیون نفر در ایران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

پیشتر محمد پژمان، معاون این وزارتخانه گفته بود دست کم ۱۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

بر اساس مصوبه هیئت دولت ایران در سال ۱۳۸۴، بافت‌های فرسوده در ایران باید به‌سازی، نوسازی یا بازسازی شوند.

XS
SM
MD
LG