لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

مطهری: باز شدن گره برخی تحریم‌های آمریکا قطعا زمان لازم دارد


علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با «غیرطبیعی» نامیدن «تبلیغات منفی» علیه توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی، می‌گوید «نمی‌توان گفت قسمت‌های خوب برجام متعلق به رهبری بوده و قسمت‌های بدش متعلق به دولت آقای روحانی».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی مطهری، روز پنجم اردیبهشت ماه، در جریان یک سخنرانی در اراک، گفته است مخالفت‌های فعلی با برنامه جامع اقدام مشترک، «بیشتر ریشه سیاسی دارد» و تاکید کرده «در واقع نهادهای کاسب تحریم آدرس غلط می دهند».

به گفته آقای مطهری رهبر جمهوری اسلامی بر تمام روند مذاکرات میان تهران و آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، «اشراف» داشته؛ «کل نظام آن را پذیرفته است. بنابراین نمی‌توان گفت قسمت‌های خوب برجام متعلق به رهبری بوده و قسمت‌های بدش متعلق به دولت آقای روحانی».

نماینده مجلس تهران در عین حال از پیشرفت در اجرای اقدامات مشترک، ابراز رضایت کرده و می‌گوید «اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌اند».

مشکلاتی در رابطه با برخی از تحریم‌های آمریکا وجود دارد که باز شدن این گره‌ها به دلیل آنکه مربوط به سال‌ها پیش است قطعا زمان‌بر است.
مطهری

او در ادامه افزوده است «فقط مشکلاتی در رابطه با برخی از تحریم‌های آمریکا وجود دارد که باز شدن این گره‌ها به دلیل آنکه مربوط به سال‌ها پیش است قطعا زمان‌بر است.»

پیش از این آیت‌الله علی خامنه‌ای، با انتقاد از عملکرد ایالات متحده، در عین حال گفته بود نتیجه رفت‌وآمد اروپایی‌ها به ایران نیز محسوس نیست. [بیشتر بخوانید]

مقام‌های دولت آمریکا و نیز دولت ایران تاکید کرده‌اند که در توافق اتمی، مورد دسترسی تهران به سیستم مالی ایالات متحده پیش‌بینی نشده‌است. وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفته است واشینگتن همکاری بانک‌های بین المللی با شرکت‌ها و موسسات ایرانی که مورد تحریم نیستند را بلامانع می‌داند.

مطهری در سخنان خود به موضوع توقیف ۲ میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا نیز پرداخته و تاکید کرده که این مسئله مربوط به دولت محمود احمدی‌نژاد و «خرید اوراق آمریکایی» توسط آن می‌شود؛ و ربطی به «برجام» و دولت حسن روحانی ندارد.

دیوان عالی آمریکا روز اول اردیبهشت حکم به توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران برای پرداخت به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ و سایر حملات «مرتبط با ایران»، داد.

ایران به این رای اعتراض کرده است. از سوی دیگر چند مقام ارشد دولت روحانی، اقدام مقام‌های دولت پیشین در خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا و خارج نکردن این دارایی‌ها پس از تحریم‌ها را «بی‌احتیاطی»، «بی‌تدبیری» و زمینه‌ساز توقیف دارایی‌ها نامیده‌اند.

این موضوع پس از آن مطرح شد که برخی رسانه‌های اصولگرا از عملکرد دولت حسن روحانی در اجرای توافق اتمی وین انتقاد کرده‌ بودند.

سخنان علی مطهری در حمایت از توافق اتمی، در حالی‌ست که طی هفته‌های گذشته بر انتقادهای آیت‌الله علی خامنه‌ای از نحوه اجرای برجام و نیز حملات برخی اصولگرایان به این توافق افزوده شده است.

XS
SM
MD
LG