لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۲

مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز ویستا خاتمه می‌دهد


ویستا هیچ‌گاه از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت نبود
ویستا هیچ‌گاه از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت نبود

با اتمام پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ویستا در فروردین ۱۳۹۶، ویندوز ویستا به «یکی از خطرناک‌ترین» سیستم‌های عامل‌ جهان تبدیل خواهد شد.

مایکروسافت اعلام کرده است که از تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ برابر با ۱۱ آوریل ۲۰۱۷، به صورت کامل پشتیبانی خود از ویندوز ویستا را قطع می‌کند.

این توقف پشتیبانی از ویندوز ویستا توسط مایکروسافت به این معنی است که از تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۶، مایکروسافت هیچ به‌روزرسانی امنیتی برای ویندوز ویستا ارائه نمی‌کند و این عامل سبب می‌شود ویندوز ویستا در معرض حملات مختلف توسط هکرها و خرابکاران سایبری قرار گیرد. علاوه بر این مرورگر اینترنت اکسپلور ۹ هم دیگر توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شود و اگر از این مرورگر استفاده کنید، حساب‌های آنلاین و همچنان رایانه خود را در معرض حملات سایبری مختلف قرار خواهید داد.

به همین دلیل کاربران این سیستم عامل باید از تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی از ویندوز ویستا استفاده نکنند و باید ویندوز خود را به نسخه بالاتر ویندوز یعنی ۸ و یا ۱۰ ارتقا دهند.

ویستا هیچ‌گاه از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت نبوده است و به همین دلیل بسیاری از کاربران ویندوز ویستا را قبلا به ویندوز ۷ به‌روزرسانی کرده بودند.

هم اکنون مایکروسافت امیدوار است که تمامی ‌کاربران باقی‌مانده ویندوز ویستا به ویندوز ۱۰ مهاجرت کنند. این شرکت برای تشویق بیشتر افراد، هزینه‌ی مهاجرت از ویستا به ویندوز ۱۰ را فقط ۱۴.۹۵ دلار تعیین کرده‌است. علاوه بر این، با این تغییر کاربران از یک سیستم‌عامل مدرن بهره خواهند برد.

با قطع پشتیبانی مایکروسافت از ویستا شرکت‌های دیگر هم به این سیستم عامل خدمات نخواهند داد به‌عنوان مثال، فایرفاکس به کاربران اکس‌پی و ویستا پشتیبانی نمی‌دهد. گوگل‌درایو نیز همین شیوه را در پیش گرفته است.

ویندوز ویستا در تاریخ شرکت مایکروسافت یکی از محصولات ضعیف و حتی جنجالی این شرکت بوده است. این محصول حتی سبب بوجود آمدن اختلافات مدیریتی در این شرکت شد. وسبب جدایی بخشی از مدیران و مهندسان این شرکت شد.

ویندوز ویستا که با نام رمز لانگهورن شناخته می‌شد، قرار بود ۲ تا ۳ سال پس از عرضه ویندوز ایکس پی منتشر شود، اما روند تولید آن بیش از پنج سال به طول انجامید و به این ترتیب سود بسیار زیادی برای مایکروسافت از دست رفت.

سهم کنونی ویندوز ویستا در بازار ‌ تا دو سال پیش (مارس ۲۰۱۵) زیر دو درصد بوده است. بر اساس اعلام این شرکت، اکنون هم سهم ویندوز ویستا (۰.۷۸ درصد) تقریبا نصف سهم ۱.۶۵ درصدی ویندوز ۸ است. نکته‌ی جالب اینجا است که برخی از کاربران به نسخه‌ی ویندوز خود اهمیتی نمی‌دهند و به همین دلیل سهم کنونی ویندوز اکس‌پی حدود ۸ درصد است. این در حالی است که سیستم‌عامل ویندوز اکس‌پی در آوریل سال ۲۰۱۴ به‌طور کامل از رده خارج شده است.

بی توجهی کاربران در استفاده از سیستم عامل‌های تاریخ گذشته یا غیر قانونی هم اکنون یکی از اصلی ترین دلایل نفوذ هکر‌ها به سیستم‌های مختلف و دزدی اطلاعات است.

XS
SM
MD
LG