لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

در حملات هوایی اخیر در سوریه «۱۲ بیمارستان» هدف قرار گرفته است


دمشق، سوریه
دمشق، سوریه

سازمان پزشکان بدون مرز، بدون اشاره به نام عامل یا عاملانی، می‌گوید «افزایش چشمگیر» حملات هوایی طی یک ماه گذشته، ۱۲ بیمارستان را در سوریه هدف قرار داده و به کشته شدن دست‌کم ۳۵ نفر انجامیده است.

سازمان پزشکان بدون مرز، گروهی بین‌المللی‌ست که در کشورها و شرایط بحرانی اقدام به کمک به بیماران، مجروحان و آسیب‌دیدگان می‌کند.

این سازمان هفتم آبان ماه گفته است طی حملات هوایی در سوریه، که از اواخر ماه میلادی سپتامبر «شدیدا افزایش» یافته، ۱۲ بیمارستان در استان‌های ادلب، حلب و حما هدف قرار گرفته‌اند.

از این ۱۲ بیمارستان، ۶ مرکز زیر نظر این گروه اداره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید شش بیمارستان مجبور شده‌اند به فعالیت‌های خود خاتمه دهند.

این حملات جان دست‌کم ۳۵ نفر از کسانی که در مراکز امدادی بستری بوده‌اند و یا امدادگران را گرفته و به زخمی شدن ۷۲ نفر انجامیده است.

سیلوین گرولس، نماینده ارشد «پزشکان بدون مرز» در سوریه می‌گوید «پس از چهار سال جنگ، مبهوت مانده‌ام که به چه راحتی همه طرف‌های کشمکش قوانین بین‌المللی انسانی را زیر پا می‌گذارند».

از پایان ماه میلادی سپتامبر، یک ماه گذشته، ارتش روسیه در حمایت از بشار اسد و متحدان آن، دست به انجام حملاتی هوایی در آن کشور زده است.

در عین حال ائتلافی به رهبری آمریکا نیز طی یک سال گذشته حملاتی هوایی را علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و برخی دیگر گروه‌های افراطی انجام داده است.

پیش از این در پایان مهر ماه، روزنامه گاردین از قول پزشکان در سوریه و نهادهای بین‌المللی ناظر گزارش داده بود، که از زمان شروع حملات هوایی روسیه دست‌کم سه بیمارستان در شمال غربی سوریه بمباران شده‌اند که به کشته شدن ۱۲ نفر انجامیده است.

روسیه پیشتر تاکید کرده بود که گزارشی از تلفات غیرنظامی ناشی از حملات هوایی آن کشور، به دستش نرسیده است.

طی هفته‌های گذشته، و با ادامه بحران‌ها در غرب آسیا، سازمان پزشکان بدون مرز، مککرا خبر از آن داده است که هدف حملاتی قرار گرفته و گروهی از امدادگران یا بیماران و مجروحان در این حملات کشته شده‌اند.

از جمله، حمله به مرکز امدادی این گروه در یمن، که ائتلاف به رهبری عربستان، متهم به انجام آن شده، اما عربستان سعودی این موضوع را تکذیب کرده است.

بمباران بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در جریان عملیات علیه طالبان در قندوز افغانستان مورد دیگری‌ست که ایالات متحده آن را انجام داده و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، رسما به خاطر آن رخداد پوزش خواسته است.

XS
SM
MD
LG