لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

سئول: توپ‌های کره شمالی نزدیک یک هواپیمای مسافربری شلیک شد


یک واحد توپخانه کره شمالی
یک واحد توپخانه کره شمالی
مقام‌های سئول، روز ۱۴ اسفند با انتقاد از کره شمالی گفته‌اند توپخانه آن کشور دقایقی پیش از گذشتن یک هواپیمای مسافربری چینی دست به شلیک گلوله‌های توپی زده که از همان منطقه هوایی عبور کرده‌اند.

خبرگزاری کره جنوبی، یون‌هاپ، از قول وزیر دفاع آن کشور می‌گوید طی روزهای گذشته و در جریان رزمایش مشترک نظامی کره جنوبی و آمریکا، پیونگ‌یانگ دست به انجام چند آزمایش موشکی در دریای شرق (دریای ژاپن) زده، اما گلوله‌های شلیک شده در روز سه‌شنبه یک هواپیمای مسافربری «چاینا سوذرن» (خطوط هوایی جنوبی چین) را با ۲۲۰ مسافر «در خطر قرار داده است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی شلیک‌ها را «خطری جدی» برای هواپیمای مسافربری نامیده، اما می‌گوید هنوز روشن نیست دقیقا چه خطری ممکن بود هواپیمای چینی را تهدید کند.

کیم مین‌ساک، گفته است هواپیما در فاصله ۱۰ کیلومتری در حال پرواز بوده و برد نهایی موشک شلیک شده نیز ۲۰ کیلومتر بوده است و هواپیما پنج دقیقه پس از رسیدن موشک به دریا از همان منطقه عبور کرده است.

یون‌هاپ می‌گوید این شلیک‌ها بدون صدور هشدار معمول در این موارد انجام شده است.

از سوی دیگر چین نیز در واکنش به خبرهای منتشر شده، روز گذشته، خواستار «خویشتن‌داری» در مورد کره شمالی شد.

چین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، به خبرنگاران گفته است «از همه طرف‌های می‌خواهیم تا آرامش و خویشتن‌داری خود را حفظ کنند تا از افزایش تنش جلوگیری شود».

هواپیمای ایرباس «خطوط هوایی جنوبی چین» در حال پرواز از توکیو به شن‌یانگ در شمال چین بود.

کره شمالی و کره جنوبی که پیشتر یک سرزمین بودند و در جریان جنگ در آن شبه‌جزیره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) از هم جدا شدند، به طور رسمی در شرایط صلح به سر نمی‌برند. دو کره بیش از ۶۰ سال پیش به آتش‌بسی دست یافته‌اند که بنا بر محاسبات، در تاریخ معاصر «طولانی‌ترین» آتش‌بس -بدون دست‌یابی به صلح- به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG