لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۰

مدیرعامل هواپیمایی نفت: بوئینگ نخریدیم، اجاره کرده‌ایم


 نورالله رضایی نیارکی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی نفت ایران
نورالله رضایی نیارکی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی نفت ایران

ساعاتی پس از انتشار گفته‌های یک مقام ارشد هوایی در ایران در مورد «ورود» نخستین بوئینگ «خریداری‌شده» به کشور، سخنان دیگری از همین مقام منتشر شده که بوئینگ ۷۳۷ «اجاره» شده است و «خرید» آن صحت ندارد.

خبرگزاری مهر و شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، به نقل از نورالله رضایی نیارکی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی نفت ایران، خبر داده بودند که نخستین بوئینگ ۷۳۷ خریداری‌شده از این هواپیماسازی آمریکایی، به ناوگان هوایی این شرکت پیوسته است. ⇦​بیشتر بخوانید

ساعاتی نگذشت که دیگر وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران، از جمله «اقتصادآن‌لاین» و «تسنیم» گفتند آقای رضایی نیارکی این خبر را از اساس رد کرده و گفته بوئینگی که از آن صحبت شده، «اجاره‌ای است».

این مقام هوانوردی شرکت ملی نفت ایران به خبرگزاری فارس نیز گفته‌است در حال حاضر ۱۱ فروند هواپیما در ناوگان هواپیمایی نفت فعال هستند که ۱۰ فروند آن فوکر و یک فروند نیز بوئینگ ۷۳۷ است.

نورالله رضایی نیارکی افزوده است که «به دلیل مسائل خاص» نمی‌تواند اعلام کن این بوئینگ از کجا «اجاره» شده‌است. او در مورد این «مسائل خاص» توضیحی نداده‌است.

رسانه‌های داخلی ایران می‌گویند انتشار خبر ورود هواپیمای «خریداری‌شده» سبب شده تا این تصور شکل بگیرد، که تحویل هواپیماهای آمریکایی به ایران آغاز شده‌است.

البته هر دو شرکت هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ اعلام کرده‌اند که دولت ایالات متحده مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است.

جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا گفته‌اند مخالف نهایی‌شدن فروش بوئینگ به ایران هستند. با وجود انتشار خبرها در مورد ارائه مجوز فروش هواپیماهای اروپایی و آمریکایی، پیتر روسکام، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است «هنوز راهی طولانی» مانده تا ایران بتواند هواپیماها را تحویل بگیرد. به گزارش روزنامه وال‌استریت‌جورنال، این نماینده ایالات متحده افزوده است کنگره «متعهد شده که روند (تحویل هواپیماها) را به سخت‌ترین و گران‌ترین وضعیتی که ممکن است، تبدیل کند».

ایران به دلیل تحریم‌ها، ناوگان هوایی فرسوده و پرسانحه‌ای دارد. جمهوری‌خواهان مخالف تحویل هواپیماها می‌گویند تهران می‌تواند از آن‌ها برای مصارف نظامی، مثلا انتقال سلاح به سوریه، استفاده کند. ایران این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید هواپیماهایی که سفارش داده، چنین قابلیتی ندارند.

XS
SM
MD
LG