لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

نصرالله عربستان سعودی را در انفجارهای بیروت متهم کرد


حسن نصرالله (در وسط تصویر) این اتهام‌ها را در یک مصاحبه تلویزیونی بیان کرده است
حسن نصرالله (در وسط تصویر) این اتهام‌ها را در یک مصاحبه تلویزیونی بیان کرده است
حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله لبنان، سازمان اطلاعات عربستان سعودی را به دست داشتن در دو انفجار انتحاری که ماه گذشته، سفارت جمهوری اسلامی‌ایران در بیروت پایتخت لبنان را هدف قرار داد، متهم کرد.

نصرالله در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «او. تی. وی» در لبنان، گفت که انفجارها هیچ ارتباطی با جنگ داخلی سوریه ندارد.

او گفته است دلیل این انفجارها «حمله به ایران، هدف قرار دادن ایران و جنگ علیه ایران از سوی کسانی که از سال ۱۹۷۹ (انقلاب ایران) علیه آن اعلام جنگ کردند و آن را دشمن دانستند» است.

نصرالله در مصاحبه خود افزوده است: «از من می‌پرسی کدام گروه در پس انتحاری‌های سفارت ایستاده‌اند، به تو می‌گویم گردان‌های عبد‌الله عزام. این یک نام ساختگی نیست. این گروهی است که وجود دارد، امیر دارد و امیرش سعودی است، رهبران خود را هم دارد. باور من این است که این گروه با سازمان اطلاعات سعودی در ارتباط است و این سازمان این نوع عملیات را در مناطق مختلف جهان، (مانند) افغانستان و عراق اداره می‌کند.»

در دو حمله انتحاری که سفارتخانه ایران در بیروت را هدف قرار داد، دستکم ۲۵ نفر از جمله رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی‌ایران کشته و ۱۴۶ نفر دیگر زخمی‌شدند.

پس از آن گروهی به‌نام گردان‌های عبدالله عزام، مسئولیت حملات را بر عهده گرفتند. اين گروه اعلام کرده بود که اين عمليات را به تلافی حضور نظامی ايران در سوريه انجام داده است.

منابع امنیتی لبنانی جمعه اول آذر از تعیین هویت یکی از دو مهاجم انتحاری به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز خبر دادند.

در آن زمان گزارش شد که پدر این مهاجم انتحاری گفته است فرزندش با گروه «شیخ احمد الاسیر» روحانی اسلامگرای تندرویی که به همراه هوادارانش حدود سه ماه پیش با نیروهای ارتش لبنان در منطقه صیدا درگیر شدند، همراه بود و پس از آن حوادث نیز برای جنگ علیه نیروهای دولتی سوریه، به این کشور رفت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین سازمان اطلاعات عربستان سعودی را به دست داشتن در انفجارهای انتحاری در عراق نیز متهم کرده است.

پیش از این اتهام‌ها که نصرالله متوجه عربستان سعودی کرده است، منصور حقيقت پور،‌ نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، نیز روز ۱۰ آذرماه همین کشور را به «هدايت و حمايت» از عمليات انتحاری در مقابل سفارت ايران در بيروت متهم کرده بود.

این نماینده مجلس ایران نیز گفته‌هایی گاه مشابه حسن نصرالله را بیان کرده و گفته بود «در عراق و سوريه نيز اين چنين اقداماتی انجام می‌شود.»

عربستان سعودی يک روز پس از انفجارها مقابل سفارت ايران در بيروت، ‌اين انفجارها را محکوم کرد.

حزب‌الله لبنان از مهم‌ترین هم‌پیمانان تهران در منطقه به شمار می‌رود که نیروهای آن رسما در جنگ داخلی سوریه به نفع بشار اسد حضور دارند.

عربستان سعودی از مخالفان اسد حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG