لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

مدیرعامل دخانیات: مدیران نظام، حاضر به مبارزه با فساد نیستند


مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از وجود «فساد گسترده» در دستگاه‌های دولتی انتقاد کرده و گفته مدیران جمهوری اسلامی به خاطر «هزینه‌های سنگین» حاضر به مبارزه با «فساد» نیستند.

محمدحسین برخوردار در گفت‌و‌گویی که روز یک‌شنبه ۲۳ اسفندماه از وی در خبرگزاری «تسنیم» منتشر شده از گسترش «شبکه فساد» در نظام اداری ایران انتقاد کرده است.

آقای برخوردار گفته که «شیوع فساد در دستگاه‌های دولتی به‌حدی رسیده که کلیه اراده‌هایی معطوف به رشد و ارتقای اقتصاد کشور در مواجهه با این معضل بزرگ زمین‌گیر شده‌اند.»

وی از وجود «شبکه‌های فساد» مختلفی در نظام اداری سخن گفته که مدیران «را وادار می‌سازد برای حفظ میز خود مجبور به غلتیدن به داخل شبکه فساد و یا چشم بستن بر رانت‌های موجود شوند.»

برخوردار، از «تشکیلات و ساختار اداری غیرکارآمد»، «تعدد مدیران غیرمؤثر» و «ترجیح اهداف گروهی به اهداف سازمانی» از جمله عوامل اداری تسهیل کننده فساد اداری در ایران نام برده است.

جمهوری اسلامی آن‌طور که احمد توکلی، نماینده مجلس بار‌ها اعلام کرده دچار «فساد سیستماتیک» شده، به طوری که نهاد‌های مبارزه با فساد نیز به نسبت‌های مختلف آلوده به فساد شده‌اند.

دولت یازدهم نیز طی دو سال گذشته یکی از مهم‌ترین اهداف خود را مبارزه با فساد اعلام کرده و اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در این خصوص اظهارات تازه‌ای داشته است.

آقای جهانگیری در جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران از کسانی سخن به میان آورده که «با زد و بند، وام‌های چند هزار میلیاردی دریافت کرده‌اند.»

این مقام دولتی، وقوع چنین مساله‌ای را به طور تلویحی ناشی از سیستم اداری کنونی دانسته و از تلاش دولت برای اصلاح این سیستم خبر داده است.

به گزارش روز شنبه ۲۲ اسفندماه وب‌سایت ریاست جمهوری، جهانگیری در این جلسه گفته که «طرحی سه ساله برای اصلاح نظام اداری در دولت به تصویب رسیده است.»

وی افزوده «در سال‌های گذشته اقتصاد کشور از مسیر صحیح خارج شد و امروز بنا داریم اقتصاد را به ریل اصلی خود بازگردانیم و سرعت حرکت آن را نیز افزایش دهیم.»

منظور جهانگیری از این سخنان عملکرد دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد است که برخی از این دولت‌ها به عنوان فاسد‌ترین دولت‌ها در تاریخ ایران نام می‌برند.

منتقدان که برخی از آن‌ها عضو دولت یازدهم هستند و بسیاری دیگر از آن‌ها به جریان محافظه‌کاران تعلق دارند، بار‌ها و به طور علنی از عملکرد دولت‌های احمدی‌نژاد به عنوان یکی از عوامل اصلی «گسترش فساد» در جمهوری اسلامی یاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG