لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

تحریم‌های تازه علیه روسیه روی میز سران ناتو


باراک اوباما و آندرس فوگ راسموسن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دبیر کل ناتو (به ترتیب، ردیف جلو از چپ)
باراک اوباما و آندرس فوگ راسموسن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دبیر کل ناتو (به ترتیب، ردیف جلو از چپ)

سران کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در دومین روز از نشست خود در ولز، روز جمعه گرد هم آمده و انتظار می‌رود در مذاکرات تحریم‌هایی تازه را علیه مسکو به خاطر آنچه «دخالت» در اوکراین می‌نامند، اعلام کنند. با این همه رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است تصمیم بستگی به وقایع ساعت‌های پیش رو دارد.

خبرگزاری فرانسه نشست ۱۳ و ۱۴ شهریور ماه ناتو در نیوپورت ولز را «حساس‌ترین» گردهمایی سران ناتو از زمان پایان جنگ سرد توصیف کرده؛ نشستی که در آن بحران‌هایی از عراق و افغانستان تا روسیه، بررسی می‌شود.

سران ناتو روز پنج‌شنبه موافقت کردند که بودجه‌ای جدید را به اوکراین برای کمک به تلاش‌هایش در برابر جدایی‌طلبان هوادار روسیه و درمان مجروحان اختصاص دهند.

بحران پنج ماهه اوکراین تا کنون بیش از ۲۶۰۰ قربانی برجای گذاشته است.

بنا بر گزارش‌ خبرگزاری فرانسه مقام‌های رسمی آمریکا و اتحادیه اروپا گفته‌اند تحریم‌های جدید علیه روسیه روز جمعه اعلام می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز از قول کاخ سفید آمریکا می‌گوید رهبران کلیدی ناتو در مورد تحریم‌هایی جدید علیه مسکو به نتیجه رسیده‌اند.

اما رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است تصمیم روز جمعه اتحادیه اروپا بستگی به رخدادهای ساعت‌های پیش رو دارد. اشاره او به آتش‌بسی است که قرار است از روز جمعه بین طرف‌ها ایجاد شود.

غرب، مسکو را به ایجاد بحران، یاری‌رسانی به تجزیه‌طلبان و اجازه عبور و مرور نفرات و ادوات در مرزهای خود با اوکراین متهم می‌کند. کرملین اتهام‌ها علیه خود را در مورد تنش‌زایی در شرق اوکراین رد می‌کند.

طی روزهای گذشته شورشیان شرق اوکراین دست به پیشرفت‌هایی در برابر نیروهای دولتی زده‌اند که باز هم انتقادهایی گسترده را از سوی پایتخت‌های غربی متوجه روسیه و نقش مسکو کرد.

با این همه قرار است به پیشنهاد روسیه مذاکراتی میان طرف‌های درگیر در اوکراین صورت گیرد و پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری آن کشور نیز «محتاطانه» در مورد آنها ابراز خوشبینی کرده است.

آقای پوروشنکو گفته‌ قرار است از روز جمعه بین طرف‌ها آتش‌بس برقرار شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید که روسیه به اوکراین حمله کرده و علی‌رغم پیشنهادی که مسکو برای برقراری آتش‌بس در اوکراین داده است، «صدها تانک و خودروی نظامی و هزاران سرباز» روس در داخل اوکراین حضور دارند.

با این همه آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، گفته است اگر آنها شاهد «تلاش‌هایی واقعی» از سوی مسکو باشند، او از این موضوع «استقبال» می‌کند.

انتظار می‌رود رهبران ناتو در روز جمعه برای اعزام نیرو و تسحلیات به کشورهای سابقا عضو «شوروی» نیز به نتیجه برسند.

XS
SM
MD
LG