لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

نتانیاهو رهبران یهودی را تشویق به مخالفت با توافق اتمی با ایران کرد


نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید مجدد بر آنچه «اشتباه بودن» توافق نهایی احتمالی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور می‌داند، از رهبران گروه‌های یهودی که در تل‌آویو جمع شده بودند، خواست به آن اعتراض کنند.

نشست سالیانه «آژانس یهود» در تل‌آویو، اول تیر ماه برگزار شد، و نتانیاهو برای سران جوامع و فرقه‌های گوناگون یهودی در داخل و خارج از آن کشور سخنرانی می‌کرد.

روزنامه جروزالم‌پست، از نخست‌وزیر اسرائیل نقل می‌کند که او تهران را «خشن‌ترین قدرت در جهان» توصیف کرده و گفته به محض آنکه صاحب ۱۵۰ میلیلارد دلار سرمایه بلوکه‌شده ناشی از تحریم‌ها بشود، آن را صرف تجهیز نیروهای وابسته به خود خواهد کرد.

او گفته است «خطر شماره یکی که اسرائیل و مردم یهودی با آن روبه‌رو هستند، رسیدن ایران به سلاح اتمی‌ست و ما الان در گذرگاهی تاریخی قرار داریم. مذاکره‌کنندگان در حال گفت‌وگو بر سر توافقی هستند که بقاء اسرائیل را به خطر می‌اندازد».

تهران همواره تاکید کرده است که هدف از برنامه اتمی‌اش، صلح‌آمیز است و قصد دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای را ندارد. با این همه در دولت محمود احمدی‌نژاد و در پی اخلال یا توقف همکاری‌ها برای راستی‌آزمایی این برنامه، جامعه جهانی، در شورای امنیت و نیز غرب به طور جداگانه تحریم‌های شدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشتند.

مذاکرات برای رسیدن به توافقی نهایی که هویت و کلیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران را مورد راستی‌آزمایی قرار دهد و نیز راهی برای برون‌رفت از تحریم‌ها بیابد، به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

هنوز توافق نهایی به دست نیامده است. نخست‌وزیر اسرائیل از رهبران جوامع یهودی خواسته است تا سکوت نکرده و در کشورهایی که ساکن آن هستند، مخالفت خود را نشان دهند.

رهبر دولت اسرائیل از مهم‌ترین و سرسخت‌ترین منتقدان مذاکرات جاری با ایران بر سر برنامه اتمی تهران است.

واشینگتن، مهم‌ترین متحد تل‌آویو، بارها تاکید کرده است که تنها به دنبال توافقی خوب و کامل با ایران است که جلوی دستیابی احتمالی تهران به سلاح هسته‌ای را بگیرد، و نه هر توافقی که حاصل شود.

در عین حال طی مدت مذاکرات، ایالات متحده طرح‌های جدیدی برای فروش سلاح به متحدان خود، پیش از همه اسرائیل، رامطرح کرده است. آنچه «پیامی روشن» به تهران توصیف شده است، که واشینگتن درصدد تقویت قدرت نظامی هم‌پیمانان منطقه‌ای خود است.

دولت باراک اوباما هموراه تاکید کرده است که دیپلماسی را بهترین راه برای رسیدن به توافق با ایران می‌داند و درصدد است از فرصتی که اکنون برای پیشبرد مذاکرات پیش‌آمده، استفاده کند.

XS
SM
MD
LG