لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

حمایت نتانیاهو از استقلال کردهای عراق؛ مصاحبه‌هایی علیه برنامه اتمی ایران


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

نخست‌وزیر اسرائیل در یک سخنرانی، در گفته‌هایی که در تضاد با سیاست‌های آمریکا ارزیابی شده از استقلال کردهای عراق حمایت کرد. او در عین حال در کارزاری رسانه‌ای علیه غنی‌سازی اورانیوم در توافق اتمی با ایران، مواضعش را با رسانه‌های از هر شش کشور طرف مذاکره بیان کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در اظهار نظری که در تضاد با تلاش‌های آمریکا در عراق به نظر می‌رسد، استقلال سیاسی کردها را به عنوان نیرویی میانه‌رو در خاورمیانه، برای «محور همکاری‌های منطقه‌ای» مهم ارزیابی کرده است.

روزنامه جروزالم‌پست، می‌گوید نخست‌وزیر اسرائیل در حرکتیکه او را در موضع نابرابری با سیاست‌های آمریکا قرار می‌دهد، روز یک‌شنبه، اولین حمایت عمومی خود را از استقلال کردها عیان کرده است.

جان کری، وزير خارجه آمريکا، سوم تیر ماه در سفری از پیش اعلام نشده به اربیل در اقلیم کردستان عراق از از مقام‌های آن خواسته بود از دولت عراق حمایت کنند.

یک روز پیش از آن مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم، به بحران عراق اشاره کرده و گفته بود آنها خواهان استقلال منطقه کردستان از بقيه کشور هستند و اکنون زمان آن رسيده است که ملت کرد آينده خود را تعيين کند.

آمریکا بر اتحاد رهبران و گروه‌های مختلفی قومی و مذهبی در عراق تاکید کرده و خواستار یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران آن کشور است.

البته پس از دیدار کری در اربيل، شبکه سی‌ان‌ان از قول وزير خارجه آمريکا نقل کرد «بارزانی تصريح کرده است که خواهان مشارکت در روند کمک به تشکيل دولت جديد عراق است».

روز یک‌شنبه نتانیاهو در عین حال هشدار داد که اسرائیل باید آماده نفوذ داعش از عراق به اردن باشد و در مرزهای خود با آن کشور-از ایلات تا بلندی‌های جولان- موانع امنیتی ایجاد کند.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی‌ای که در موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو داشته، گفته است بحران فعلی خطر راهبردی را نشان می‌دهد که بر وابستگی کامل به قدرت‌های غربی متکی است.

به گفته او ساختن یک محور همکاری منطقه‌ای با نیروهای میانه‌رو اهمیت زیادی دارد.

کارزار رسانه‌ای علیه برنامه اتمی ایران

نخست‌وزیر اسرائیل موضوع برنامه اتمی ایران را نیز بار دیگر به میان کشیده است.

نتانیاهو در کارزاری رسانه‌ای به قدرت‌های جهانی در مورد توافقی که برای امضای آن تن به تسلیم شدن بدهند و غنی سازی را بپذیرند، هشدار داده است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه در برنامه‌های شبکه‌های سی‌ان‌ان (آمریکا)، اسکای (بریتانیا)، آ ار ده (آلمان)، سی‌سی‌تی‌وی (چین)، فرانس‌۲۴ (فرانسه) و کانال یک روسیه، یعنی هر شش کشور طرف گفت‌وگو با ایران ظاهر شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در این کارزار رسانه‌ای خواسته است که طرف‌های گفت‌وگو با ایران در توافق خود با تهران، آن را مانند سوریه از داشتن فن‌آوری و ظرفیت‌های نظامی هسته‌ای منع کنند.

به گفته او داشتن فن‌آوری غنی‌سازی اورانیوم برای ایران، به این معناست که این کشور می‌تواند هر آن، دست به تولید اروانیوم لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای بزند.

ایران داشتن اهداف نظامی برنامه اتمی خود را رد می‌کند ولی در عین حال بارها در گفت‌وگوها تاکید کرده است که غنی‌سازی، حق آن کشور است و از آن نخواهد گذشت.

اکنون مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی در مورد برنامه اتمی ایران، میان تهران و طرف‌ها از گروه موسوم به ۵+۱ در جریان است.

زمان توافق موقت ایران و ۵+۱ در پایان تیرماه به سر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG