لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

نتانیاهو سیاست‌های ایران در منطقه را با آلمان نازی مقایسه کرد


نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی در روز یادبود هولوکاست در اسرائیل، سیاست‌های ایران را در منطقه با رفتار آلمان نازی مقایسه کرد و بار دیگر هشدار داد که باید جلوی تهران گرفته شود تا به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

بنیامین نتانیاهو، ۲۶ فروردین ماه، میان نسل‌کشی یهودیان به دست آلمان نازی در جریان جنگ دوم جهانی از یک سو و برنامه اتمی تهران و گفته‌های برخی مقام‌های ایرانی در مورد لزوم از بین رفتن اسرائیل، از سوی دیگر ارتباط برقرار کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس او گفته است «همانطور که نازی‌ها می‌خواستند تمدن را لگدکوب کرده و «نژاد برتر» را با نابود کردن یهودی‌ها جایگزین آن کنند، همانطور هم ایران در تلاش است تا قدرت بیشتری را در منطقه، با هدف اعلام‌شده نابود کردن کشور یهود، در دست گیرد.»

مقام‌های ایرانی، از جمله رهبر یا رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی، در مواردی با انتقاد شدید از سیاست‌های تل‌آویو از «جنگ سرنوشت‌ساز» با آن یا «محو شدن» آن سخن گفته‌اند. سخنانی که در برخی گفته‌های مقام‌های ارشد نظامی این کشور نیز بازتاب پیدا کرده است.

ایران همواره تلاش برای رسیدن به جنگ‌افزار هسته‌ای را رد کرده است.

قدرت‌های جهانی در حال حاضر در حال مذاکره برای نهایی کردن توافقی با ایران هستند که در پی آن صلح‌آمیز بودن ماهیت و کلیت برنامه اتمی ایران به طور عینی قابل راستی‌آزمایی باشد.

تل‌آویو، صدر دولت آن نخست‌وزیر نتانیاهو، که از مهم‌ترین منتقدان این مذاکرات و توافق احتمالی‌ست، آن را توافقی بد توصیف می‌کند که جلوی تهران را از مسلح شدن به سلاح هسته‌ای نمی‌گیرد.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه گفته است «به جای آنکه از ایران خواسته شود تا ظرفیت هسته‌ای خود را به طور چشم‌گیری از میان بردارد و رفع تحریم‌ها را به پایان رفتار خشونت‌آمیز آن منوط کنند، قدرت‌های جهانی ایران را با امکانات هسته‌ایش رها کرده و حتی به آن اجازه می‌دهند در آینده، بی‌توجه به عملکردش در خاورمیانه و در جهان، گسترششان دهد.»

نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر نیز از قدرت‌های جهانی خواسته بود تا فشارها بر ایران را در صورتی که تهران حاضر به پذیرش موجودیت اسرائیل شود، از میان بردارند.

اما این موضوع واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا را در برداشت. باراک اوباما ۱۷ فروردین گفته بود «این نکته که ما ایران را موظف کنیم در توافقی که نظامی نبودن برنامه‌ هسته‌ایش را ثابت می‌کند، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، مانند این است که بگوییم، ما هیچ توافقی را با ایران امضا نمی‌کنیم، مادامی که ماهیت حکومت ایران به طور کلی عوض شود».

او گفته بود چنین چیزی «قضاوتی اصولا نابه‌جا» است.

XS
SM
MD
LG