لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

عکاس ایرانی بخشی از جایزه خود را به پناهجویان اهدا می‌کند


نیوشا توکلیان، عکاس خبری ایرانی، گفت بخشی از جایزه ۱۰۰ هزار یورویی خود را به امور خیریه از جمله پناهجویان سوری و عراقی اهدا خواهد کرد.

خانم توکلیان در صفحه فیسبوک خود نوشت: «وقتی می‌بینم منطقه‌ای که من در آن کار و زندگی می‌کنم در شعله‌های جنگ می‌سوزد و هزاران نفر به سرزمین‌های دور دست پناه می‌برند، لذت بردن از این جایزه برایم دشوار است.»

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد نیوشا توکلیان که یکی از اولین عکاسان خبری زن در ایران است، در نظر دارد ۱۵ هزار یورو از مبلغ جایزه خود را به نهادهای کمک رسانی به پناهجویان سوری و عراقی اهدا کند.

خانم توکلیان گفت: «من در هر دو کشور کار کرده‌ام و به این وسیله می‌خواهم محبت مردم عراق و سوریه را جبران کنم که با وجود شرایط سخت زندگی خود همیشه به من لطف کرده‌اند.»

«صندوق شاهزاده کلاوس» که مرکز آن در آمستردام و فعالیت‌های آن در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی است، روز پنجشنبه در وبسایتش نوشت جایزه اصلی سال ۲۰۱۵ خود را به نیوشا توکلیان اهدا کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «نیوشا توکلیان عکاس خودآموخته‌ای است که عکاسی خبری را به خوبی با هنر ترکیب کرده و از زندگی و تجارب واقعی مردم در ایران و سایر نقاط خاورمیانه تصاویر و شناخت جدیدی ارائه می‌دهد.»

در ادامه آمده: «او جزو اولین عکاسان خبری زن ایرانی است و آثار او حوادث سیاسی و هنری، چهره نگاری‌های احساس برانگیز و مجموعه‌های تاثیرگذاری مثل موضوع ناامنی جوانان طبقه متوسط، پیشمرگان زن کرد و یا تاثیرات تحریم‌های اقتصادی بر زندگی مردم را شامل می‌شود.»

در بخش دیگری از بیانیه نیز آمده است: «عناصر بصری، زیبایی و کیفیت‌های روشنگرانه آثار نیوشا توکلیان کلیشه‌ها را زیر سئوال می‌برد و برای نسل جوان عکاسان خاورمیانه الهام بخش است.»

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که یکی از موضوعات اخیر عکس‌های نیوشا توکلیان مبارزه پیشمرگان زن کرد علیه گروه موسوم به «خلافت اسلامی» (داعش) بوده است.

خانم توکلیان گفت ۱۳ هزار یورو از مبلغ جایزه خود را به جایزه «شید» در ایران که جایزه مستقلی برای عکاسی مستند است اهدا خواهد کرد. ۱۰ هزار یوروی دیگر را به بنیاد محک که نهادی خیریه برای کمک به کودکان مبتلا به سرطان در ایران و هفت ۷ هزار یورو نیز به نهادهای حمایت از حیوانات در ایران اهدا خواهد کرد.

عکس‌های نیوشا توکلیان در رسانه‌های مهم و معتبری از جمله مجله تایم، نشنال جئوگرافیک و موسسه عکاسی مگنوم منتشر شده‌اند.

خانم توکلیان در سال ۲۰۱۴ جایزه ۵۰ هزار یورویی کارمیانک خستیون را به خاطر اختلاف نظر با این بنیاد فرانسوی بر سر آزادی هنری پس داد. اما پس از مذاکره با هیئت داوران این موسسه نظر خود را تغییر داد و جایزه را پذیرفت.

جایزه شاهزاده کلاوس هر ساله به افراد و یا گروه‌هایی اهدا می‌شود که اساسا در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG