لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

آمریکا در یافتن دختران ربوده‌شده به نیجریه کمک می‌کند


آدم‌ربایی بوکو حرام به اعتراضاتی مردمی در نیجریه (در تصویر) انجامیده و محکومیتی بین‌المللی را همراه داشته است
آدم‌ربایی بوکو حرام به اعتراضاتی مردمی در نیجریه (در تصویر) انجامیده و محکومیتی بین‌المللی را همراه داشته است
در حالی‌که هشت دختر دیگر در نیجریه به دست کسانی که ظن آن می‌رود اعضای گروه اسلام‌گرای بوکو حرام هستند، ربوده شده‌اند، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است «ما برای کمک به آزادی آنها همه کار انجام می‌دهیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا به شبکه ان‌بی‌سی در آن کشور گفته است «در کوتاه مدت هدف ما به وضوح کمک به جامعه بین‌المللی و دولت نیجریه در یک تیم است، تا هر آنچه از دستمان بر می‌آید برای آزادی این بانوان جوان انجام دهیم.»

شب ۱۶ اردیبهشت، گروهی که ظن آن می‌رود وابسته به اسلام‌گرایان بوکو حرام در نیجریه هستند، هشت دختر جوان دیگر را در دهکده‌ای در شمال شرق آن کشور ربودند؛ در حال حاضر جست‌وجو برای یافتن بیش از ۲۰۰ دختر ربوده شده ادامه دارد.

این گروه یک روز پیش از آن تهدید کرده بود که دخترانی که دزیده است را در بازار خواهد فروخت.

آنها در فروردین ماه با حمله به مدرسه راهنمایی دخترانه در یک روستا، تمام دانش‌آموزان را که در حال امتحان دادن بودند ربوده، با سوار کردن آن‌ها به کامیون‌، به طرف نوار مرزی با کامرون گریختند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، از جمله کسانی است که به این موضوع واکنش نشان داده؛ باراک اوباما در مصاحبه تلویزیونی دیگری با شبکه ای‌بی‌سی ربودن دختران دانش‌آموز را «دلخراش و بی‌رحمانه» توصیف کرده است.

خبر ربودن دختران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی پیدا کرده و محکومیت‌های جهانی را همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهوری نیجریه از پیشنهاد کمک آمریکا به تلاش‌های نیروهای دولتی آن کشور برای یافتن دختران استقبال کرده است.

باراک اوباما در مصاحبه خود با شبکه ای‌بی‌سی گفته است این آدم‌ربایی «شاید جامعه جهانی را به جنبش درآورد تا بالاخره علیه این گروه دهشتناک، که آماده است جنایتی چنین هولناک انجام دهد، کاری بکند.»

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، نیز گفته است که گروهی «چندمنظوره» از ایالات متحده، که دربرگیرنده نیروهای نظامی نیز هست، در عملیات یافتن دختران شرکت می‌کند.

سازمان ملل متحد گفته است اگر بوکو حرام، دختران را -بنا به تهدید خود- بفروشد، برای همیشه مسئول خواهد بود تا تحت تعیقب دادگاه جنایت جنگی قرار گیرد، حتی اگر دهه‌ها از آن بگذرد.

بریتانیا از دیگر کشورهایی است که پیشنهاد کرده در عملیات یافتن دختران به نیجریه کمک کند.
XS
SM
MD
LG