لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

آمریکا یک ناو هواپیمابر خود را از خلیج فارس خارج می‌کند


جابه‌جایی و تمدید ماموریت ناوهای آمریکایی٬ تابستان و با بالا گرفتن تهدیدها علیه حکومت سوریه صورت گرفته بود. در تصویر ناو هری ترومن (در پشت) که در منطقه باقی مانده است، دیده می‌شود
جابه‌جایی و تمدید ماموریت ناوهای آمریکایی٬ تابستان و با بالا گرفتن تهدیدها علیه حکومت سوریه صورت گرفته بود. در تصویر ناو هری ترومن (در پشت) که در منطقه باقی مانده است، دیده می‌شود
وزرات دفاع ایالات متحده روز جمعه٬ ۱۷ آبان‌ماه و سه ماه پس از آنکه بر تعداد ناوهای هواپیمابر خود در اطراف منطقه خلیج فارس افزوده بود، اکنون دستور بازگشت یکی از آنها را داده است.

شمار ناوهای هواپیمابر آمریکا در آب‌های خلیج فارس یک فروند است، اما با بالا گرفتن احتمالات در مورد حمله به سوریه، پس از حملات شیمیایی در آن کشور، عملا یک فروند دیگر نیز به آن اضافه شده بود. این ناو دوم که اکنون به بندر خانگی باز می‌گردد «نیمیتز» نام دارد.

این ناو قرار بود ماه اوت از منطقه خارج شود، اما با بالا گرفتن تهدیدهای آمریکا و هم‌پیمانانش علیه حکومت سوریه٬ مدت ماموریت آن تمدید شد.

البته شهریورماه گذشته مقام‌های آمریکایی گفته بودند حضور دو ناو هواپیمابر در آب‌های منطقه اقدامی احتیاطی‌ است و «نیمیتز» نقشی در حمله احتمالی به سوریه نخواهد داشت.

در حال حاضر بازرسان بین‌المللی در سوریه مشغول نظارت بر امحای جنگ‌افزارهای شیمیایی هستند و دمشق نیز اعلام کرده که با جامعه بین‌الملل در این مورد همکاری می‌کند. این موضوع حمله احتمالی به آن کشور را دور کرده است.

سوریه بنا به خواست شورای امنیت سازمان ملل تا نیمه‌های سال ۲۰۱۴ میلادی برای نابودی کامل سلاح‌های شیمایی خود وقت دارد.

گفته شده چیزی در حدود هزار تن سلاح شیمیایی در سوریه وجود دارد که در نقاط مختلفی نگهداری می‌شود.

ناوهای نیمیتز از نوع ابَرناوهای آمریکایی و مجهز به راکتور هسته‌ای‌اند.

اکنون ناو هواپیمابر هری ترومن در منطقه حضور دارد که آن نیز از نوع ناوهای «نیمیتز» است. این ناو در دریای عرب در نزدیکی یمن مستقر است.

علاوه بر این٬ سه کشتی جنگی ارتش ایالات متحده نیز در شرق دریای مدیترانه قرار دارند.
XS
SM
MD
LG